SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 273 >>

DEVAM: 106. Hayız Halindeki Hanımına Cima Dışında Kişinin Yapabileceği Şeyler

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ الشَّيْبَانِيِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْمُرُنَا فِي فَوْحِ حَيْضَتِنَا أَنْ نَتَّزِرَ ثُمَّ يُبَاشِرُنَا وَأَيُّكُمْ يَمْلِكُ إِرْبَهُ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْلِكُ إِرْبَهُ

 

Aişe (r.anha)'dan demiştir ki; "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hayamızın ilk günlerinde bize (belimizden aşağısına) izar (peştemal) sarmamızı emreder, sonra da tenini tenimize dokundururdu. Sizlerden hanginiz Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in nefsine hakim olduğu gibi nefsine sahip olabilir?”

 

 

Diğer tahric: Buharî, hayz; Müslim, hayz; İbn Mace tahare; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Hadis-i şerifte geçen (....) "fevh" kelimesinin manası Nihaye'de belirtildiğine göre hayzın başlangıcı ve kan'ın çok olduğu zamandır. Buhari ve Müslim'in rivayetlerinde "fevr" şeklinde kaydedilmiştir ki, aynı manayı ifade etmektedir.

 

Daha evvel geçen bazı hadislerde Rasulullah'ın hayız halindeki hanımları ile cima haricinde beraber olmak istediğinde onların bellerinden aşağısını örtecek bir peştemal bağlamalarını emrettiğini görmüştük. Fakat o hadislerde bu örtünme için bir zaman tayin edilmemişti. Bu hadis-i şerif ise, peştemal bağlamayı kayıtlamakta ve hayzın ilk günlerine mahsus olduğuna işaret etmektedir. Buna göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hayız olan bir hanımı ile hayzının ilk günlerinde mübaşeret etmek isterse, onun peştemal bağlamasını, son günlerinde ise, ferci üzerine bir bez örtmesini emrettiği anlaşılmaktadır.

 

Hz. Aişe, ''hanginiz Rasulullah'ın nefsine malik olduğu gibi nefsine malik olabilir?" derken, "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu yapıyordu ama, onun sınırı geçip haramı işleme korkusu yoktu. Ama siz Rasulullah'ın yaptığını yapamazsınız. Binaenaleyh nefsinizden emin değilseniz, meşru da olsa, bu şekilde bir faydalanma cihetine gitmeyin" demek istemiştir.

 

Yukarıdaki hadislerde görüldüğü gibi hayızlı kadına yaklaşmak istendiğinde göbekle diz kapağı arasının kapatılması emredildiği gibi yalnız avret yerinin örtülmesi ile yetinileceğine de işaret vardır.

 

Subki der ki: "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcelerine mübaşerette bulunması, şehvetini tatmin için değil, onun caiz olduğunu göstermek içindir. Mübaşereti zevcelerinden her birine yapması, hükmün (islami emirlerin) yayılması içindir. Nitekim çok kadınla evlenmesinin bir hikmeti de hükümleri yayıp öğretmektir. Çünkü hanımlarından her biri gördüğünü ümmete haber verecektir."

 

Yukarıda verilen hadis-i şeriflerde özet olarak şu üç husus yer almıştır. Fukahanın içtihadı da bu istikamettedir:

 

1. 272 nolu hadiste yalnız avret yerinin örtülmesi yer almaktadır. Bu görüşü savunanların delili bu hadistir.

 

2. Hayzın başlangıcında diz göbek arasının kapatılması, sonunda yalnız fercin örtülmesi görüşü.

 

3. Hayız müddetince kadınlara yaklaşmak istendiğinde bir peştemalle göbek ve diz arası kapatılması ki bu Hanefi mezhebinin de görüşüdür.