SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 389 >>

بَاب الْبُصَاقِ يُصِيبُ الثَّوْبَ

139. Elbiseye Bulaşan Tükrüğün Hükmü

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ قَالَ بَزَقَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ثَوْبِهِ وَحَكَّ بَعْضَهُ بِبَعْضٍ

 

Ebu Nadra'dan, demiştir ki; "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) elbisesine tükürdü ve orayı biri biri üstüne (katlayıp) sürttü."

 

 

Diğer tahric: Nesai, tahare; İbn Mace, ikame; Ahmed b.Hanbel, III, 42.

 

AÇIKLAMA:     Bu Hadis mürseldir. Çünkü Ebu Nadra tabiundandır. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i görmemiştir. Başka rivayetlerden anlaşıldığına göre, Efendimiz'in elbisesinin bir ucuna tükürmesi namazda iken zarurete binaen olmuştur. Ebu Nuaym'ın rivayeti de böyledir. Şöyleki namazdaki bir insanın yutamayacağı ve açığa da tüküremeyeceği bir tükürüğü, yanında da mendili bulunmadığını düşünürsek, başkalarının kendisinin rahatsız olacağı bir manzara zuhur etmemesi için, elbisesinin bir kenarına bırakmak ve onu izale etmek en iyi bir durumdur ki, onun temizlenmesi ise, daha kolaydır. Bu husus Hadisin rivayetinde "tükürdü" manasına gelen lafzın tefsir ve te'vilidir.

 

Ebu Nuaym'in rivayetin de "Resulullah namazda iken ağzındaki ıslaklığı elbisesinin bir ucu ile çıkardı" şeklindedir.

 

Buna göre normal olan bu durumun te'vile ihtiyacı yoktur. Nitekim Menhel sahibi de hadisi bu şekilde açıklamıştır.

 

Hadis tükrüğün mutlak olarak temiz olduğuna delalet eder. Ayni, İbn Battal'dan rivayetle, "tükrüğün temiz oluşu icma ile sabittir. Selman'dan rivayet edilenden başka bu konuda ihtilaf bilmiyorum. Hasan bin Hayy da onu elbisede kerih bulmuştur" demektedir. ibn Hazm: "Selman-ı Farisi ve Nehai'ye göre ağızdan ayrılan tükrüğün necis olduğu rivayeti sahihtir" der. İbn Ebi Şeybe de Musannefinde onun temiz olmadığını söyler.

 

Bunların dışındaki bütün müctehid imamlar tükrüğün temiz olduğu hususunda müttefiktir. Bu İbn Battal'ın da dediği gibi icma hükmündedir.