SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 55 >>

بَاب السِّوَاكِ لِمَنْ قَامَ مِنْ اللَّيْلِ

30. Geceleyin Uyanan Kişinin Misvak Kullanması

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ مَنْصُورٍ وَحُصَيْنٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا قَامَ مِنْ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ

 

Huzeyfe (r.a.)'den, şöyle demiştir: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) geceleyin uykudan kalktığında mutlaka ağzını misvaklardı."

 

 

Diğer tahric: Buhari, vudu'; Cuma ; Teheccüd; Müslim, tahare; Nesaî, tahare; kıyamu’l-leyl; ibn Mace, tahare; Darimi, vudu; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis-i şerifin zahirine bakılırsa Resulu Ekrem (s.a.v.)'in gece hangi maksatla kalkarsa kalksın, dişlerini misvakladığı anlaşılıyor. Binaenaleyh misvak kullanmak için teheccud namazı kılmak maksadıyla kalkmış olmak şart değildir. Zaten misvaktan maksat temizlik olduğuna göre uykudan kalkan kişinin dişlerini misvaklaması için başka bir sebeb aramaya lüzum kalmaz. Nitekim Hz. Aişe'den gelen bir hadis-i şerifte (bk. 57.hadis): Resul-i Ekrem gece veya gündüz her uykudan kalkışında dişlerini misvakladığı haber verilmektedir.

 

Bu bakımdan Müslim'in rivayetinde zikredilen Resulullah'ın gece teheccud namazına kalktığı zaman dişlerini misvaklaması meselesi, misvak kullanmanın ancak teheccüd namazıyla ilgili olduğuna delalet etmez. Bu hadisten anlaşılan şudur ki, Resul-i Ekrem (s.a.v.) gece daima teheccüd namazı kılmak için kalkardı ve her kalkışında da dişlerini misvaklardı. Binaenaleyh gündüz veya gece hangi maksatla kalkarsa kalksın dişlerini misvakla temizlerdi. Çünkü uyku ağzın kokusunu bozar.

 

Bundan dolayı uykudan kalkınca temizlik için ağzın misvaklanması müstehabdır. Fıkıh ulemasının bu mevzudaki görüşlerini 46. hadisin şerhinde açıklamıştık.