SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 547 >>

بَاب فِي التَّشْدِيدِ فِي تَرْكِ الْجَمَاعَةِ

46. Cemaati Terk Etmenin Vebali

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ حَدَّثَنَا السَّائِبُ بْنُ حُبَيْشٍ عَنْ مَعْدَانَ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ الْيَعْمُرِيِّ عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ فَعَلَيْكَ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ الذِّئْبُ الْقَاصِيَةَ قَالَ زَائِدَةُ قَالَ السَّائِبُ يَعْنِي بِالْجَمَاعَةِ الصَّلَاةَ فِي الْجَمَاعَةِ

 

Ebu Derda'dan; demiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken işittim: "Köyde ve kırda üç kişi bir arada olur da, namazı cemaatle kıl­mazlarsa şeytan mutlaka onlara galib gelir, (musallat olur ve onları Allah'ın zikrinden alıkoyar). Aman, cemaate sarıl, çünkü kurt, sürüden ayrılan koyunu kapar".

 

 

Diğer tahric: Nesai, imame; Ahmed b. Hanbel, V, 196; VI, 446.

 

AÇIKLAMA:     Zaide dedi ki; Saib cemaatten muradın, "cemaatle namaz" olduğunu söyledi.

 

ifadesi cemaatle namaz kılmanın, konaklama halinde, yolcular için de sünnet olduğuna işaret eder ki, Hanefî mezhebinin göriışu de bu şekildedir.

 

Hadis-i şerifte geçen "üç kişi yoktur ki" sözünden murad erkeklerdir. Çünkü kadınların cemaat yapmaları ve onlardan birinin imam olması hususu ihtilaflıdır. Hatta Bezlu'l-mechud'taki ifadeye göre mekruh­tur. Buradaki (üç kişi) ifadesi, üç kişiden fazla olduklarından cemaat-yap­manın evleviyetle gerekli olduğuna delalet eder. "Üç kişi" olarak kaydedilmesinin sebebi köy ve sahra ahalisinin genellikle üç kişiden az ol­madığındandır.

 

İki kişi ile cemaat yapılarak namaz kılındığında yine cemaat sevabı alınır.

 

Hadisteki "Cemaate sarıl" lafzında muhatab tek gibi görünmekte ise de hitab umumidir. Çünkü Nebî (s.a.v.)'in, "kurd sürüden ay­rılan koyunu kapar" ifadeleri ile beyan buyurduğu gibi, şeytan cemaatten uzaklaşır, kaçar ve cemaatten ayrılan kişiye musallat olur. Şeytan cemaate zarar veremeyeceğine göre, muslüman cemaatinin arasını ayırmaya, onlar arasına fikir ayrılıkları sokarak müslümanları tevhid nurundan ayırarak on­ları ifsad etmeye çalışır.

 

Nitekim Hind nüshasının hamişindeki ifadeden bu anlaşılmaktadır. Gö­rülüyor ki, üç erkeğin yolcu veya mukîm olmaları halinde farz olan nama­zın cemaatle eda edilmesine teşvik vardır. Mukim olan üç kişinin ikamet ettikleri yerde cemaatle namaz kılabilecekleri bir mescidin yapılmasına da işaret edilmektedir ki, günümüz köy ve köy hükmündeki yaylalarda bu va­zifeyi yapabilecekleri bir mescid tesbit etmeleri de onlar üzerine bir vazifedir.