SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 420 >>

DEVAM: 7. Yatsı Namazının Vakti

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ مَكَثْنَا ذَاتَ لَيْلَةٍ نَنْتَظِرُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِصَلَاةِ الْعِشَاءِ فَخَرَجَ إِلَيْنَا حِينَ ذَهَبَ ثُلُثُ اللَّيْلِ أَوْ بَعْدَهُ فَلَا نَدْرِي أَشَيْءٌ شَغَلَهُ أَمْ غَيْرُ ذَلِكَ فَقَالَ حِينَ خَرَجَ أَتَنْتَظِرُونَ هَذِهِ الصَّلَاةَ لَوْلَا أَنْ تَثْقُلَ عَلَى أُمَّتِي لَصَلَّيْتُ بِهِمْ هَذِهِ السَّاعَةَ ثُمَّ أَمَرَ الْمُؤَذِّنَ فَأَقَامَ الصَّلَاةَ

 

Abdullah bin Ömer (r.a.)'dan şöyle demiştir: Bir gece Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yatsı namazı için (mescidde) bekleyip durduk. Nihayet gecenin üçte biri geçtiği zaman veya daha sonra yanımıza geldi. Onu (ailesi ile ilgili) bir şey mi alıkoydu, yoksa başka bir şey mi oldu, bilmiyoruz. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımıza gelince: "Siz bu namazı mı bekliyorsunuz? Eğer ümmetime ağır gelmeyecek olsaydı, onu bu saatte kıldırırdım" buyurdu. Sonra müezzine (kaamet et diye) emretti, o da namaz için kaamet getirdi.

 

 

Diğer tahric: Müslim, mesacid; Nesai, mevakit

 

AÇIKLAMA:     Hadisin Müslim'deki rivayetinde "Resuhıllah'ı meşgul eden şeyin ailesi mi, yoksa başka bir şey mi olduğu" ifadesi saraheten zikredilmiş ve"Onu ehlimi meşgul etti yoksa başka bir şey mi oldu bilmiyoruz" buyurulmuştur. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mescide çıkınca cemaate söylediği şeylerin Müslim'deki ifadesi de "siz öyle bir namazı bekliyorsunuz ki onu sizden başka hiç bir din ehli beklemez" şeklindedir.

 

Ebu Davud sarihleri bu rivayeti göz önüne alarak, Sünen'deki "bekliyor musunuz?" soru cümlesini ihbari manada almışlar ve "Bu namazı siz beklersiniz, başkaları değil" şeklinde tefsir etmişlerdir.

 

Hadis, hüküm olarak, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yatsı namazını gecenin üçte biri geçinceye kadar te'hir ettiğini göstermektedir. Ancak ulema yatsı namazını hangi vakitte kılmanın daha efdal olduğu konusunda ittifak halinde değildirler. Bunu İmam Nevevi şöyle ifade eder: "Yatsı namazının takdimi mi yoksa te'hiri mi daha efdaldir?" konusu alimler arasında ihtilaflıdır. Namazı te'hirin daha efdal olduğu görüşünde olanlar, bu Hadisleri delil addetmişlerdir. Takdimi efdal kabul edenler ise, Efendimizin adetinin ekseriyetle takdim olduğunu ileri sürerek ihticac etmektedirler. Bunlar, Resulullah'm cevazı beyan için veya bir özre mebni çok az zamanlar namazı te'hir ettiğini ileri sürerler."

 

Aliyyu'I-Kari bu son iddiayı reddederek, Efendimiz'in yatsıyı tehirinin, belli bir maksada dayalı olduğunu söyler.

 

Bazı Hükümler

 

1. Yatsıyı gecenin üçte birine kadar te'hir etmek, caizdir.

2. Din güçlüğlü değil, kolaylığı ister.