SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 457 >>

بَاب فِي السُّرُجِ فِي الْمَسَاجِدِ

14. Mescidlerde Kandil Yakmak

 

حَدَّثَنَا النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا مِسْكِينٌ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي سَوْدَةَ عَنْ مَيْمُونَةَ مَوْلَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهَا قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفْتِنَا فِي بَيْتِ الْمَقْدِسِ فَقَالَ ائْتُوهُ فَصَلُّوا فِيهِ وَكَانَتْ الْبِلَادُ إِذْ ذَاكَ حَرْبًا فَإِنْ لَمْ تَأْتُوهُ وَتُصَلُّوا فِيهِ فَابْعَثُوا بِزَيْتٍ يُسْرَجُ فِي قَنَادِيلِهِ

 

Nebi (S.A.V.)'in azatlısı Meymune r.anha'dan, nakledildiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’e: Beyt-i Makdis'de (namaz kılmanın hükmünü) bize beyan et, dedi.

 

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Oraya gidiniz ve orada namaz kılınız"  buyurdu. O zaman Beyt-i Makdis'te savaş vardı (Efendimiz devamla): "Eğer oraya gidemez ve orada namaz kılamazsanız, kandillerinde yakılmak üzere zeytin yağı gönderiniz" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: İbn Mace, İkame; Ahmed b. Hanbel, VI, 463.

 

AÇIKLAMA:     Meymune r.a. Sa'd'ın kızıdır. Hz. Nebi (S.A.V.)in hizmetçisi idi. İbn Reslan, Meymune'nin Ebu Davud'da dört rivayeti olduğunu söylemiştir. Ayrıca, Tirmizi, Nesai ve İbn Mace'de de rivayetleri bulunmaktadır. (Bilgi için bk. lbnu'l-Esir, Üsdu'l-ğabe, VII, 275; ibn Hacer, el-İsabe, IV, 413 - 414.

 

Beytü'l-Makdis, Kudüs'teki Mescidü'l-Aksa'dır. Mescid-i Aksa müslümanların ilk kıblesidir. Bölge olarak da bütün se­mavi   dinlerin kudsiyetinde birleştikleri bir yerdir.

 

İsra ve Mi'rac mu'cizesinden sonra Nebi (S.A.V.) 18 ay Mekke'de 18 ay da Medine'de Mescid-i Aksa'yı kıble ittihaz etmiştir.

 

Daha sonra kıble Mekke'ye çevrilmiş, hatta Resulullah ile birlikte bü­tün müslümanlar kıblenin Mekke'ye tahvilini bekledikleri emrin namaz es­nasında kendilerine iletilmesinden sonra Kabe'ye yönelmelerinin gerçekleştiği mescid’e "Mescidü'l-Kıbleteyn" denilmektedir.

 

Kıblenin tahvilinden sonra Mescid-i Aksa'da namaz kılınıp kılınmaya-cağı sorusuna karşılık Resulüllah (S.A.V.): "Oraya gidiniz ve namaz kılınız" buyurmuştur.

 

İbn Mace'nin rivayetinde, Orası mahşer ve menşer yeridir, gidin ve orada namaz kılın zira orada kılınan bir namaz başka yerlerde (Mekke ve Medine hariç) kılınan bin namaz gibidir, buyurmaları Mescid-i Aksa'nın kudsiyeti-ne işarettir. Yalnız buradaki emir nebd içindir.

 

Meymune, (r.a.) Mescid-i Aksa'ya kadar gidip orada namaz kılmanın fazileti haiz olup olmayacağını anlamak için Resulullah (S.A.V.)dan fetva iste­miş, Hz. Nebi de oraya gidip namaz kılmayı tavsiye etmiştir. Ancak o zaman bu bölgede müslümanlarla müşrikler arasında savaş olduğu ve müslümanların oraya girmesi mümkün olmadığı için, Mescid-i Aksa'nın kandil­lerine konulmak üzere zeytin yağı gönderilmesini tavsiye etmiştir. Kudüs Hz. Ömer devrinde fethedilmiştir. Hz. Nebiin bu emri vücub için değil ce­vaza işarettir.

 

Bazı Hükümler

 

1. Beyt-i Makdis faziletli bir mekandır.

2. Mescıd-i Aksa ya ibadet için gitmek ve orada namaz kılmak matluptur.

3. Caminin ışıklandırılmasına iştirak menduptur.

4. Bir mescidde kılınan namaz, ecir bakımından diğerlerinden farklı olabilir.