SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 462 >>

بَاب فِي اعْتِزَالِ النِّسَاءِ فِي الْمَسَاجِدِ عَنْ الرِّجَالِ

17. Mescidlerde Kadınların Erkeklerden Ayrı Bulunmaları

 

391 حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو وَأَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ تَرَكْنَا هَذَا الْبَابَ لِلنِّسَاءِ قَالَ نَافِعٌ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ ابْنُ عُمَرَ حَتَّى مَاتَ وَقَالَ غَيْرُ عَبْدِ الْوَارِثِ قَالَ عُمَرُ وَهُوَ أَصَحُّ

 

ibn Ömer (r.a.)'dan, demiştir ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve selem); "Şu kapıyı kadınlara ayırsak (iyi olur)" buyurdu.

 

Nafi' dedi ki; İbn Ömer, ölünceye kadar o kapıdan (Mescid'e) girmedi.

 

(Ebu Davud şunu da ekledi): (Bu hadisi rivayet edenlerden) Abdulvaris'in dışında biri; ("Bu kapıyı kadınlara ayırsak" sözünü Rasulullah değil) Ömer söylemiştir dedi.Bu daha doğrudur.

 

 

Ebu Davud, salat 53'de 571. hadis olarak tekrar edilmektedir.

 

AÇIKLAMA:     Hz. Nebi'in sadece kadınlara tahsis etmek istediği kapı, Mescidi Nebevi'nin, kıble değiştikten sonra Mescidü'l-Aksa tarafına açılan kapısıdır. Efendimizin maksadı, mescide girip çıkarken er­keklerle kadınların karışık bir halde olmamalarını sağlamak, böylece her­hangi bir fitne çıkmasına önceden mani olmaktır.

 

Efendimizin bu arzusundan, camilerde sadece kadınların girip çıkacak­ları özel bir kapının bulunmasının gerekli olduğu anlaşılmaktadır. Yine bu hadisten anlaşılıyor ki, kadınların camiye cemaate gelmelerinin cevazı, fit­neden emin olunması şartıyle kayıtlıdır. Nitekim 569. hadiste Hz. Aişe (r.anha); "Eğer Resulullah (S.A.V.) kadınların bugünkü yaptıklarını görseydi, İsrail Oğullarının kadınlarında olduğu gibi, onları mescide gitmekten men'ederdi" demiştir. Meselenin tafsilatı yerinde gelecektir.

 

Nafi'nin "İbn Ömer ölünceye kadar bu kapıdan girmedi" sözünden an­laşılan şudur : Diğer sahabiler de bu kapıdan girmişlerse, ya namaz vakitleri dışında girmişlerdir veya bu emirden habersiz oldukları için gitmiş olabilir­ler .Yada kadınların olmadığı zamanlarda girmişlerdir. Çünkü ashabın Rasul-İ Ekrem'in emrine itaatsizlik etmesi düşünülemez ve her sahabi sünnete ittibada İbn Ömer kadar titizdi.

 

Ebu Davud, hadisin sonunda Ravilerden Abdül-Varis'den başka biri­nin "Bu kapıyı kadınlara bıraksak" sözünün Hz. Nebie değil de, Hz. Ömer'e ait olduğunu söylediğini nakletmiş ve bunun daha doğru olduğunu belirtmiştir. Bunu takviye için de aşağıdaki iki rivayeti nakletmiştir. Bu mutaleaya göre, hadis-i şerif mevkuftur.