SAHİH-İ MÜSLİM

SALAT

 

86 SICAĞIN ŞİDDETLİ OLMASI DIŞINDA ÖGLE NAMAZINI İLK VAKTİNDE KILMANIN MÜSTEHAB OLDUĞU BABI

 

 

1403- Bize Muhammed b. el-Müsenna ve Muhammed b. Beşşar -ikisi- Yahya el-Kattan ve İbn Mehdi'den tahdis etti. İbnu'l-Müsenna dedi ki: Bana Yahya b. Said, Şu'be'den şöyle dediğini tahdis etti: Bize Simak b. Harb, Cabir b. Semura'dan tahdis etti. (Yine) İbn Müsenna dedi ki: Bize Abdurrahman b. Mehdi de Şu'be'den tahdis etti. O Simak'dan, o Cabir b. Semura'dan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle namazını güneş zevale erince kılardı.

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 806; Nesai, 979; İbn Mace, 673

 

 

 

1404- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe de tahdis etti. .. Habbab dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kumların (çakılların) aşırı sıcaklanmasından dolayı şikayet ettik ama şikayetimizi kabul etmedi.

 

Diğer tahric: Nesai, 496

 

 

 

1404- Bize Ahmed b. Yunus ve Avn b. Sellam da tahdis etti. Avn bize Zuheyr haber verdi derken, İbn Yunus -ki lafız da onundur- Zuheyr bize tahdis etti dedi. Zuheyr dedi ki: Bize Ebu İshak, Said b. Vehb'den tahdis etti. O Habbab'dan şöyle dediğini nakletti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kızgın kum (ve çakıltaşları) üzerinde namaz kılmaktan ötürü şikayet ettik ama o bizim şikayetimizi kabul buyurmadı.

 

 

 

1405- Bize Ahmed b. Yunus ve Avn b. Sellam da tahdis etti. Avn, bize Zuheyr haber verdi derken, İbn Yunus, Zuheyr bize tahdis etti dedi. (Zuheyr) dedi ki: Bize Ebu İshak, Said b. Vehb'den tahdis etti. O Habbab'dan şöyle dediğini nakletti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gidip ona kumların aşırı sıcağından şikayette bulunduk, şikayetimizi kabul buyurmadı.

Zuheyr dedi ki: Ebu İshak'a: Öğle namazı hakkında mı? dedim. O evet dedi. Ben: Erken kılınması hususunda mı? dedim. O evet dedi.

 

 

 

1406- Bize Yahya b. Yahya tahdis etti. .. Enes b. Malik dedi ki:

Biz aşırı sıcakta Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte namaz kılardık. Bizden bir kimse alnını yere koyamıyar ise elbisesini yayar ve üzerine secde ederdi.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 385, 542, 1208; Ebu Davud, 660; Tirmizi, 584; Nesai, 1115 -buna yakın-; İbn Mace, 1033

 

AÇIKLAMA:          (1403) "Resuluilah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneş zevale erince öğle namazını kılardı." Hadiste öğle namazının erken kılınmasının müstehab olduğuna delil vardır. Şafii ve cumhur da bu görüştedir.

 

"Harru'r-ramda" aşırı derecede ısınmış kum demektir.

 

(1404) "Şikayetimizi kabul buyurmadı." Yani biz şikayetimizi sürdürdük.

Bundan önceki babta Habbab'ın hadisine dair açıklamalar geçti.

(1406) "Bizden birisi eğer alnını yere koyamıyarsa ... " Bu rivayette kendisi ile beraber bulunan elbisesinin kenarına secde etmeyi caiz kabul edenlerin lehine bir delil vardır. Ebu Hanife ve cumhur böyle demiştir ama Şafii bunu caiz görmemiştir. O bu hadisi ve benzerlerini namaz kılandan ayrı ve bağımsız elbise üzerinde secde etmek hakkında yorumlamıştır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

87- İKİNDİ NAMAZINI ERKEN KILMANIN MÜSTEHAB OLDUĞU BABI