SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
149- KUR'AN'I VE BAKARA
SURESİNİ OKUMANIN FAZİLETİ BABI
1871- Bana el-Hasan b.
Ali el-Hulvani tahdis etti,
bize Ebu Tevbe -ki er- Rebi b. Nafi'dir- tahdis etti. Bize Muaviye -yani
b. Sellam- Zeyd'den tahdis ettiğine göre o Ebu Sellam'ı şöyle derken dinlemiştir: Bana Ebu
Umame el-Bahili tahdis edip dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
şöyle buyururken dinledim: "Kur'an'ı okuyunuz,
çünkü Kur'an kıyamet gününde kendi ashabına şefaat
edici olarak gelecektir. Zehraveyni yani Bakara ile
AI-i İmran suresini okuyunuz, çünkü her ikisi kıyamet gününde iki bulut yahut
iki gölgelik ya da saf saf dizili iki grup kuş gibi
gelecek ve kendilerini okumaya devam edenleri savunacaklardır. Bakara suresini
okuyun çünkü onu öğrenmek bir bereket, onu terketmek
bir hasrettir. Ve şüphesiz batılcıların ona gücü yetmez."
Muaviye dedi ki: Bana ulaştığına göre batılcılar, sihirbazlardır.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
1872- Bize Abdullah b. Abdurrahman b. ed-Darimi de tahdis etti, bize Yahya -yani b. Hassan- haber verdi, bize Muaviye bu isnad ile aynısını tahdis etti. Ancak o her ikisi hakkında (veya: İkisi
demeyerek): "İkisi... gibidir" demiştir.
Ayrıca Muaviye'nin: Bana ulaştığına göre, sözünü de
zikretmemiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
1873- Bize İshak b.
Mansur tahdis etti. .... Cübeyr
b. Nufeyr dedi ki: Nevvas
b. Sem'an el-Kilabi'yi
şöyle derken dinledim. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i: ''Kıyamet gününde Kur'an
ve onun ile amel eden Kur'an ehli getirilir. Onun
önünde ise Bakara suresi ve Al-i İmran suresi gelir" buyururken dinledim.
Sonra Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bu iki sure için üç misal verdi ve
ondan sonra onları unutmadım. O şöyle buyurdu: "Bunlar iki bulutu yahut
aralarında aydınlık bir nur bulunan siyah iki gölgeyi andıracaklar yahut da
bunlar dizi dizi kuşlardan iki grup gibi olacaklar ve
bu iki sure sahiplerini müdafaa edeceklerdir. "
Diğer tahric: Tirmizi, 2883
AÇIKLAMA: (1871)
"Zehraveyn'i, Bakara ve Al-i İmran suresini
okuyun" İlim adamlarının dediklerine göre bunlara iki çiçek (ez-zehraveyn) adının veriliş sebebi nurları, hidayetleri ve
ecirlerinin büyüklüğü dolayısıyladır. Bu buyruktan N-i İmran suresi, Nisa
suresi, Maide suresi ve benzerleri tabirlerin kullanılmasının
caiz olduğuna bu hususta herhangi bir mekruhluk bulunmadığına delil vardır. Mütekaddiminden bazıları bunu mekruh görmüş ve ancak:
"İçinde Al-i İmran'ın sözü edilen sure" denilir, demişlerse de
doğrusu birincisidir, cumhur da böyle demiştir, çünkü anlam açıkça
bilinmektedir.
"Her iki sure
kıyamet gününde iki bulut yahut da iki gölgelikmiş gibi geleceklerdir"
dilcilerin dediklerine göre gamame (bulut) ve gayaye (gölgelik) insanı yukarıdan gölgeleyen bulut, toz ve
benzeri her şey hakkında kullanılır. İlim adamlarının dediklerine göre maksat,
kıyamet gününde bunların sevabının iki bulut gibi geleceği şeklindedir.
"Yahut dizi dizi iki fırka kuş gibi" diğer rivayette ise
"sıra sıra dizilmiş iki grup kuş gibi"
denilmektedir. Her iki rivayette de kullanılan "firk"
ve "hizk" kelimelerinin anlamı iki sürü,
iki grup, topluluk demektir.
(1873) "Aralarında
aydınlık bulunan siyah iki gölgelik" şerak
kelimesi, harfi sakin olarak şark olarak da telaffuz edilir, ziya ve nur
anlamındadır. Her iki hareke ile okunabileceğini nakledenler arasında Kadi İyaz ve başkaları vardır ama
rivayette, dilde de daha çok meşhur olan re harfinin sakin (şark) şeklinde
okunacağıdır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: