SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
160- NAMAZINIZ İÇİN
GÜNEŞİN DOĞUŞUNU VE BATIŞINI ARAŞTIRIRCASINA GECİKTİRMEYİN BABI
1928- Bize Muhammed b.
Hatim tahdis etti, bize Behz tahdis etti, bize Vuheyb tahdis etti, bize
Abdullah b. Tavus, babasından tahdis etti, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet
etti: Ömer yanıImıştır. Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ancak
(namaz kılmak için) güneşin doğuşunu ya da batışını araştırırcasına
(geciktirmeyi) yasaklamıştır.
Diğer tahric: Nesai,
569
1929- Bize Hasan el-Hulvanı
de tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ma'mer, İbn Tavus'dan haber
verdi, o babasından, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindiden sonra iki re kat kılmayı hiç bırakmadı.
(Tavus) dedi ki: Aişe
dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Güneşin doğuşunu ve
batışını araştırırcasına (namaz kılmayı geciktirip) tam o vakitte namaz
kılmayın" buyurmuştur.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Ömer
yanıImıştır" yani Ömer b. el-Hattab (r.anh) kayıtsız ve şartsız olarak
ikindiden sonra namaz kılınanın yasaklandığını rivayet etmekle yanılınıştır.
Kadi İyaz dedi ki: Aişe'nin böyle demesinin sebebi ise kendisinin Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ikindiden sonra iki rekat namaz kılmış
olduğuna dair yaptığı rivayettir. Ömer'in rivayetini ise Ebu Said ve Ebu
Hureyre de rivayet etmiştir. Müslim'deki rivayete göre de İbn Abbas birden çok
kişinin bu hususu kendisine haber verdiğini söylemiştir.
Derim ki: Her iki rivayetin
arası şöylece bulunup açıklanabilir: Araştırırcasına geciktirme rivayeti farz
namazı bu vakte kadar geciktirmek hakkında kabul edilir, kayıtsız ve şartsız
yasaklayıcı rivayet ise, sebebi olmayan namazlar hakkında kabul edilir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
161. NEBİ
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'İN İKİNDİDEN SONRA KILDIĞI İKİ REKATI TANIMA BABI