SAHİH-İ MÜSLİM |
CUMA |
177- CUMA NAMAZININ TERK
EDİLMESİ HUSUSUNDA TEHDİDİN AĞIRLAŞTIRILMIŞ OLDUĞU BABI
1999- Bana el-Hasan b.
Ali el-Hulvani de tahdis
etti, bize Ebu Tevbe tahdis etti, bize Muaviye -ki b. Sellam'dır- Zeyd'den -yani
kardeşinden- tahdis ettiğine göre o Ebu Sellam'ı şöyle derken
dinlemiştir: Bana el-Hakem b. Meyna'nın tahdis ettiğine göre Abdullah b. Ömer ile Ebu Hureyre kendisine şunu tahdis etti: Her ikisi de Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
minberinin basamakları üzerinde şunu söylerken dinlemişlerdir: "Bir takım
kimseler ya cumaları terk etmekten vazgeçerler yahut da Allah onların
kalplerini mühürleyecek, sonra da andolsun
gafillerden olacaklardır. "
Diğer tahric: Nesai, 1369; İbn Mace, 794
AÇIKLAMA: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i minberinin basamaklarında şöyle buyururken
dinledik: ... " Bu hadisten minber edinmenin müstehab
olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Bu ise icma ile kabul
edilmiş bir sünnettir.
"Terk etmekten ... " ifadesinde ise cuma namazının farz-ı
ayın olduğu hükmü çıkmıştır. "Mühürlemek" ise" mühür basmak,
örtmek demektir. Yüce Allah'ın: ''Allah onların kalplerini mühürledi"
(Bakara, 7) buyruğu hakkında kalplerine mühür bastı, demektir diye
açıklamışlardır. Er-Reyn de onun gibidir. Er-Reyn'in mühürlemenin hafif şekli olduğu da söylenmiştir.
Mühürlemek ise kilitlemekten daha hafiftir. Kalpler hakkındaki en ağır hal,
onların kilitlenmeleridir.
Kadi İyaz dedi ki: Bu hususta
açıklamalarda bulunanlar çokça ihtilaf etmişlerdir. Bunun hakkında lütufta
bulunulmaması, hayır sebeblerinin kaldırılması
anlamında olduğu söylendiği gibi, kalplerinde küfrün yaratılması olduğu da
söylenmiştir. Bu da ehli sünnet kelamcılarının çoğunluğunun görüşüdür.
Başkaları ise bu onlar aleyhine yapılmış bir şahitliktir, demişlerdir. Bunun
yüce Allah'ın, meleklerin kendisi ile kimin övülüp kimin yerildiğini
bilecekleri, kalplerindeki bir alamet olduğu da söylenmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
178- NAMAZIN VE
HUTBENİN HAFİFLETİLMESİ (UZATILMAMASI) BABI