SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
37- KENDİSİNİ ÖLDÜREN
(İNTİHAR EDEN) KİMSENİN CENAZE NAMAZINI KILMAMA BABI
2259- Bize Amr b. Sellam Kufi tahdis etti, bize Züheyr, Simak'den haber verdi, o Cabir b. Semura'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e enli oklarla kendisini öldürmüş bir adam
getirildi de onun cenaze namazını kılmadı.
Diğer tahric: Nesai, 1963
AÇIKLAMA: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
enli bir takım oklarla kendisini öldürmüş bir adam getirildi de onun cenaze
namazını kılmadı". Enli aklar demek olan "meşakis"in
tekili "mişkas" dır.
Bu hadis-i şerifte kendisini öldüren bir kimsenin -masiyeti
sebebi ile- cenaze namazı kılınmaz diyenlerin lehine bir delil bulunmaktadır.
Ömer b. Abdülaziz ve Evzai'nin görüşü de budur.
Hasan, Nehai, Katade,
Malik, Ebu Hanife, Şafii ve pek çok ilim adamı cenaze
namazı kılınır demişler ve bu hadis ile ilgili olarak şunu söylemişlerdir: Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bizzat onun cenaze namazını kılmaması insanların benzeri bir işi yapmamalarını
anlatmak içindir. Ashab-ı Kiram ise onun namazını
kılmışlardır. Bu ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in önceleri borçlu olanların namazını kılmaması
gibidir. Bundan kastı ise borçlanmayı önemsememek ve borcu ödemekte ihmalkar davranmaktan vazgeçirmek içindi. Bununla birlikte,
ashabına, borçlu ölmüş olan üzerine namaz kılmalarını emrederek:
"Arkadaşınızın namazını kılınız" buyurmuştur.
Kadi İyaz dedi ki: genel olarak ilim
adamlarının benimsediği kanaat; müslüman olup
işlediği suç dolayısıyla kendisine had uygulanmış, recm
edilmiş; kendisini öldürmüş ve zina çocuğu herkesin namazı kılınır. Malik ve
başkalarından gelen rivayete göre imam (halife), kendisi had sebebiyle
öldürülmüş kimsenin namazını kılmaktan uzak durur. Aynı şekilde fazilet sahibi
kimseler de fasıkların cenaze namazını kılmazlar. Bu
onların fasıklıklarından vazgeçmelerine sebep olması
içindir. ez-Zührt'den gelen
rivayete göre ise recm edilerek öldürülmüş kimsenin
cenaze namazı kıldırılmaz ama kısas yoluyla öldürülmüş kimsenin namazı kılınır.
Ebu Hanife de şöyle demektedir: Muharip (müslümanları
korkutup yollarını kesen) kimsenin ve bağyeden
kesimden öldürülenlerin namazları kılınmaz. Katade
ise zinadan doğına çocuğun namazı kılınmaz, demiştir.
Hasan'dan rivayete göre
zinadan hamile kalmış ve lohusalık halinde ölen
kadının da onun çocuğunun da cenaze namazı kılınmaz dediği rivayet edilmiştir.
Seleften bazı kimseler küçük çocuğun da namazının kılın maya cağını söylemiş
fakat düşüğün namazı hususunda ihtilaf etmişlerdir. Muhaddis fukaha ile seleften bazılarının dediklerine göre eğer
ceninin üzerinden dört ay geçmiş ise namazı kılınır. Fukahanın
cumhuru ise; çocuk ağlayarak doğmamışsa ve bunun canlı olduğu başka bir yolla
da bilinmemişse namazı kılınmaz demişlerdir.
Kafirlerle savaşırken şehid düşene gelince
Malik, Şafii ve cumhur yıkanmaz ve namazı kılınmaz demiş. Ebu
Hanife ise yıkanır ama namazı kılınmaz demiştir. Hasan'dan gelen rivayete göre
hem yıkanır hem de namazı kılınır. Allah en iyi bilendir .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ZEKAT AÇIKLAMASI VE 1-
BEŞ VESK'DEN DAHA AŞAĞISINDA SADAKA (ZEKAT) YOKTUR BABI