SAHİH-İ MÜSLİM

ZEKAT

 

14- NAFAKAYA KİŞİNİN KENDİSİNDEN BAŞLAMASI SONRA AİLEYE SONRA AKRABAYA İNFAKTA BULUNMASI BABI

 

2310- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Leys tahdis etti, (H.) bize Muhammed b. Rumh da tahdis etti, bize Leys Ebu Zubeyr'den tahdis etti, o Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti: Uzre oğullarından bir adam vefatından sonra olmak şartı ile bir kölesine hürriyetini verdi. Onun bu yaptığı Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ulaşınca: "Senin ondan başka bir malın var mı?" buyurdu. Adam: Hayır, deyince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bunu benden kim satın alır?" buyurdu. Nuaym b. Abdullah el-Adevi onu sekizyüz dirheme satın aldı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu parayı getirip ona verdikten sonra: "Önce nefsinden başlayarak ona tasadduk et, bir şeyartarsa ailene, ailenden bir şeyartarsa akrabalarına, akrabalarından bir şeyartarsa şöyle ve şöyle yap" -yani önünden, sağından, solundan (infak et)- buyurdu.

 

Diğer tahric: Nesai, 2545, 4666

 

 

 

2311- Bana Yakub b. İbrahim el-Devraki de tahdis etti, bize İsmail -yani b. Umeyye- Eyyub'dan tahdis etti, o Ebu Zubeyr'den, o Cabir'den rivayet ettiğine göre ensardan -Ebu Meskur denilen- bir adam Yakub adındaki bir kölesini ölümünden sonra olmak üzere hürriyetine kavuşturdu. Sonra hadisi Leys'in hadisi ile aynı manada rivayet etti,

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 3957; Nesai, 4667

 

AÇIKLAMA:          Bu babda Cabir'in rivayet ettiği: "Bir adam bir kölesine ölümünden sonra olmak üzere hürriyetini verdi..." hadisinden çeşitli hükümler anlaşılmaktadır.

 

 

Bunların bir kısmı şunlardır:

 

1. Nafakanın karşılanması hadiste sözü edilen sıralamaya göredir.

 

2. Haklar ve faziletler bir arada bulunup çatışacak olursa daha çok vurgulanmış olanlarına öncelik tanınır.

 

3. Nafile sadakanın en faziletlisi onu maslahata göre çeşitli hayır ve iyilik cihetlerine göre çeşitlendirmesi ve muayyen olarak sadece bir yöne sadakasını hasretmemesi en güzelidir.

 

4. Şafii ve ona uygun kanaat belirtenlerin lehine müdebber (hürriyete kavuşması, sahibinin ölümünden sonrası şartına bağlanmış) kölenin satımının caiz olduğuna açık bir delalet vardır._Malik ve onun mezhebine mensub fukaha efendinin üzerinde borç olması hali dışında satımı caiz değildir. Efendisinin borçlu olması halinde borcu için satılabilir. Bu hadis ise onların bu kanaatlerini reddetmek hususunda açık ya da zahir bir ifadedir. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu müdebber köleyi satmasının tek sebebi o kölenin efendisinin bedelini kendisine harcaması içindir. Hadis bu hususta açık ya da zahir bir delalete sahiptir. Bundan dolayı Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

"İşe kendinden başla, kendine tasadduk et" diye buyurmuş ve diğerlerini sıralamıştır. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

15- AKRABAYA, KOCAYA, ÇOCUKLARA, -MÜŞRİK OLSALAR DAHİ- ANNE BABAYA İNFAK EDİP SADAKA VERMENİN FAZİLETİ BABI