SAHİH-İ MÜSLİM |
ZEKAT |
29- İNFAKIN TEŞVİK
EDİLMESİ VE İHSA'NIN (SAYMANIN) HOŞ OLMADIĞI BABI
2372- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe tahdis etti, bize Havz b. Rıyaz, Hişam'dan tahdis etti, o el-Munzir kızı FatıMa'dan, o Ebu Bekr (r.anh)'ın kızı Esma'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana: "İnfak et -yahut nefh
et ya da nadh et- ama ihsa
etme Allah da senin aleyhine ihsa eder. "
Diğer tahric: Buhari, 1433, 2590 -buna
yakın-; Nesai, 2549
AÇIKLAMA: "İnfak
et, nefh et, nadh et.
" Nehf et ve nadh et,
ver anlamındadır. Çünkü nefh ve nadh
vermek demektir. Aynı şekilde nadh dökmek anlamında
da kullanılır. Kastın burada bu olma ihtimali vardır. O taktirde
nefh (vermek) den daha beliğ olur.
2373- Bize Amr en-Nakid, Zuheyr
b. Harb ve İshak b. İbrahim de birlikte Ebu Muaviye'den tahdis etti. Zuheyr dedi ki: Bize
Muhammed b. Hazim tahdis
etti, bize Hişam b. Urve, Abbad b. Hamza'dan ve el-Munzir
kızı FatıMa'dan tahdis
etti. O Esma'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Nefh -yahut nadh
ya da infak- et ama ihsa etme o taktirde
Allah da senin aleyhine ihsa eder. Sen de kaba
doldurup 'Saklama, Allah da senin aleyhine doldurup saklar" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2374- Bize İbn Numeyr de tahdis
etti, bize Muhammed b. Bişr tahdis
etti, bize Hişam, Abbad b.
Hamza'dan tahdis etti, o Esma'dan rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
'kendisine ... dedi deyip onların
hadislerine yakın olarak rivayeti zikretti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2375- Bana Muhammed b.
Hatim ve Harun b. Abdullah tahdis edip dediler ki:
Bize Haccac b. Muhammed tahdis
edip dedi ki: İbn Cureyc
dedi ki: Bana .İbn Ebu Müleyke'nin haber verdiğine göre, Abbad
b. Abdullah b. ez-Zübeyr kendisine Ebu Bekr'in kızı Esma'dan :şunu
haber verdi: Esma Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gelip: Ey Allah'ın Ne'bisi!
Zübeyr'in benim evime içeri soktuklarından başka
hiçbir şeyim yok. Onun bana getirdiklerinden.az bir
şeyler verme md e bana bir vebal var mı? dedi, Allah
Resulü: "Gücünün yettiği kadar bir şeyler ver ama kaba doldurup saklama.
Allah da senin aleyhine saklar" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 1434; Nesai, 2550
AÇIKLAMA: (2373) "Nefh et, nadh et, infak et ama ihsa etme. Allah da senin aleyhine ihsa
yapar. Kaba doldurma, Allah da senin aleyhine doldurur. " Bu itaat olan
hususlarda infak etmeye teşvik, eli sıkılıktan, cimrilikten ve malı kaplarda
yığıp biriktirmekten de bir nehiy anlamındadır.
(2375) "Ebu Bekr'in kızı Esma'dan
rivayete göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip ... Allah da senin
aleyhine olmak üzere kaba doldurur." Bu hadis Zübeyr'in
nafaka ve daha başka maksatlarla kendisine verdiği mal hakkında da yorumlanır.
Ya da Zübeyr'in mülkü olup kendisinden sadaka
verilmesini tepki ile karşılamadığı, aksine insanların çoğunlukla görülen adeti üzere razı olduğu şeyler hakkında yorumlanır. Bu
meselenin beyanı az önce geçmiş bulunmaktadır.
"Elinden geldiği
kadar bir şeyler ver." Bu da Zübeyr'in razı
olduğu kadarı ile bir şeyler ver demektir. İfadenin takdiri ise: Senin için
biri diğerinden üstün, mübah bir takım verme (infak
etme) mertebeleri vardır. Bunların hepsine de Zübeyr
razı olur. Sen bunların en üstte olanını yap. Ya da Bunun anlamı: Senin mülkün
olan şeylerden gücünün yettiği kadarını ver, şeklinde de olabilir.
"Sayıp hesap etme,
Allah da senin aleyhine hesap eder, kaba doldurma, Allah da senin aleyhine
doldurur." Buradaki anlatım cinas dolayısı ile bir lafzın aynı şekilde
karşılık olarak kullanılması kabilindendir. Yüce Allah'ın:
"Onlar da mekrettiler (hile ve tuzak kurdular) Allah da mekretti" (Ali İmran, 54) buyruğu gibidir. Hadis: Sen
alıkoyup vermediğin gibi Allah da sana vermez. Sen çok az verdiğin için O'da
sana az verir, sen eli sıkılık yaptığın gibi o da lütfunu
alıkoyar. Bunun: Sen verdiğini sayma yani onu sayıp çok bulmaya kalkışırsın, o taktirde bu senin infakının kesintiye uğramasına, sona
ermesine sebeb olur, anlamında olduğu da
söylenmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: