SAHİH-İ MÜSLİM

ZEKAT

 

40- ADEMOĞLUNUN İKİ VADİSİ OLSA ÜÇÜNCÜSÜNÜ İSTER BABI

 

2412- Bize Yahya b. Yahya, Said b. Mansur ve Kuteybe b. Said tahdis etti. Yahya bize Ebu Avane, Katade'den haber verdi derken diğer ikisi tahdis etti dedi. Katade, Enes'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Ademoğlunun mal dolu iki vadisi olsa üçüncü bir vadiye sahip olmak ister. Halbuki Ademoğlunun karnını topraktan başka bir şey doldurmaz. Allah da tevbe edenin tevbesini kabul eder."

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

2413- Bize İbnu'l-Müsenna ve İbn Beşşar da tahdis etti, İbnu'lMüsenna dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu' be haber verip dedi ki: Katade'yi Enes b. Malik'den tahdis ederken dinledim. O dedi ki: ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: -Bilemiyorum, indirilen bir şey mi idi yoksa kendisinin bizzat söylediği bir şey mi idi- deyip hadisi Ebu Avane'nin hadisi ile aynen rivayet etti.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

2414- Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus, İbn Şihab'dan haber verdi, o Enes b. Malik'den, o Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle buyurduğunu rivayet etti: "Ademoğlunun altın dolu bir vadisi olsa bir diğer vadisinin olmasını arzu eder. Ama onun ağzını topraktan başkası asla doldurmaz. Allah da tevbe edenin tevbesini kabul buyurur. "

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

2415- Bana Zuheyr b. Harb ve Harun b. Abdullah tahdis edip dedi ki: Bize Haccac b. Muhammed, İbn Cüreyc'den şöyle dediğini tahdis etti: Ata'yı şöyle derken dinledim: İbn Abbas'ı şöyle derken dinledim: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i: "Ademoğlunun mal dolu bir vadisi bulunsa onun aynısının da kendisinin olmasını ister. Bununla birlikte Ademoğlunun nefsini topraktan başkası doldurmaz. Allah da tevbe edenin tevbesini kabul eder" buyururken dinledim.

 

İbn Abbas dedi ki: Bilemiyorum o Kur'an'dan mıdır, değil midir? Züheyr'in rivayetinde ise: Bilemiyorum o söz Kur'an'dan mıdır deyip İbn Abbas'ın adını vermemiştir.

 

Diğer tahric: Buhari, 6436, 6437

 

 

 

2416- Bana Suveyd b. Said tahdis etti, bize Ali b. Mushir, Davud'dan tahdis etti, o Ebu'l-Harb b. Ebu'l-Esved'den, o babasından şöyle dediğini rivayet etti: Ebu Musa el-Eş' ari Basralıların kurrasına (Kur'an ve ilim adamlarına) haber gönderdi. Huzuruna Kur'an'ı okumuş (öğrenmiş) üçyüz adam girdi. Şöyle dedi: Sizler Basralıların hayırlıları ve Kur'an okuyucularısınız. Onu iyi okuyunuz. Sakın üzerinizden uzun zaman geçmesin. O taktirde sizden öncekilerin kalplerinin katılaştığı gibi sizin kalpleriniz de katılaşır. Bizler bir sure okurduk ki o sureyi uzunluğu ve şiddeti itibari ile Berae (Tevbe) Suresi'ne benzetirdik. O sure bana unutturuldu. Şu kadar var ki ben o sureden: "Ademoğlunun mal dolu iki vadisi bulunsa üçüncü bir vadiye sahip olmak ister, Bununla birlikte Ademoğlunun topraktan başkası doldurmaz" bölümünü hıfzetmiş bulunuyorum. Yine biz müsebbihattan (sebbeha ve yusebbihu ile başlayan surelerden) birisine benzettiğimiz bir sure okurduk. O da bana unutturuldu. Şu kadar var ki ben ondan: "Ey iman edenler! Yapmadığınız şeyi neden söylersiniz? O taktirde bu boyunlarınıza bir şehadet olarak yazılır ve kıyamet gününde ondan sorgulanırsınız" kısmını hıfzetmiş bulunuyorum.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (2412): "Ademoğlunun mal dolu iki vadisi olsa ... ve Ademoğlunun karnını ... " diğer rivayette (2414): "Onun ağzını topraktan başkası doldurmaz" diğer rivayette (2415): "Ademoğlunun nefsini topraktan başkası doldurmaz" buyurmaktadır. Bu hadislerde dünya hırsı ve tutkusu, dünyada mal çokluğu, sevgisi ile dünyaya rağbet yerilmektedir. "Onun karnını topraktan başkası doldurmaz"ın anlamı da şudur. O ölene ve karnı kabrinin toprağı ile dolana kadar onun dünya tutkusu da devam eder.

 

Bu hadis dünya tutkusu bakımından Ademoğullarının çoğunluğunun hükmüne göre ifade buyurulmuştur. Bunu da yüce Resulün (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ve Allah tevbe edenin tevbesini kabul eder" buyruğu desteklemektedir. Çünkü bu da önceki ile alakalıdır. Yani yüce Allah, yerilmiş, tutkudan ve yerilmiş diğer hususlardan tevbe edenlerin tevbesini kabul eder.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

41- ZENGİNLİK, ÇOK MAL-MÜLK SAHİBİ OLMAK DEĞİLDİR BABI