SAHİH-İ MÜSLİM |
ORUÇ |
40- KADİR GECESİNİN
FAZİLETİ, BU GECEYİ ARAŞTIRMANIN TEŞVİK EDİLDİĞİ GECENİN YERİNİN VE ONU ARAYIP
BULMANIN EN ÇOK ÜMİD EDİLDİĞİ ZAMANIN BEYANI BABI
Kadir Gecesine Dair İlim
adamları dedi ki: Bu geceye Kadir Gecesi adının verilmesi meleklerin bu gecede
o sene meydana gelecek kaderleri, rızıkları ve
ecelleri yazmasından dolayıdır. Bu bakımdan yüce Allah'ın: "O gecede
hikmet dolu her bir iş kısım kısım ayrılır" (Duhan, 4) buyruğu ile: "O gecede Rablerinin izni ile
her bir iş için melekler ve ruh iner de iner" (Kadir, 4) buyruğunu
andırmaktadır.
Bu da meleklere o senede
olacakların açıkça gösterilmesi anlamındadır. Ayrıca onlara görevleri olanları
yapmalarını emir buyurur. Bütün bunlar ise Şanı yüce Allah'ın önceden bilip
takdir ettiği hususlardır.
Bir diğer açıklamaya
göre bu geceye Kadir Gecesi deniliş sebebi, Kadir ve şerefinin yüksek oluşundan
dolayıdır. Sözüne itibar edilen herkes bu gecenin varlığı ve kıyametin kopacağı
zamana kadar devam edeceği üzerinde icma etmişlerdir.
Buna sebep ise, buna dair sahih ve meşhur hadislerdir.
Kadi İyaz dedi ki: Bu gecenin yeri
hususunda ilim adamları ihtilaf etmişlerdir. Bir topluluk bu
Gecenin Ramazan ayının
tamamında olduğu da söylenmiştir. Bu da İbn Ömer ile ashab-ı kiramdan bir topluluğun görüşüdür.
Hayır, bu
Bir başka görüşe göre
Kadir Gecesi, yirmiüçüncü yahut yirmiyedinci
gecedir. Bu da İbn Abbas'ın görüşüdür. Bu gecenin onyedinci, yirmibirinci ya da yirmiüçüncü gecede aranması gerekir görüşü de vardır. Bu da
Ali ve İbn Mesud'dan
rivayet edilmiştir. Yirmiüçüncü
Kadı [yaz
dedi ki: Bazıları istisna teşkil ederek şöyle demişlerdir: Bu
2753- Bana Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Nafi'den rivayetini okudum. O İbn
Ömer (r.anhuma)'dan rivayet
ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından bazı adamlar rüyalarında Kadir
Gecesinin son yedi gecede olduğunu gördüler. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Gördüğüm kadarı ile rüyalarınız son yedi günde olduğu hususunda bir biri
ile örtüşmektedir. Bu sebeple o geceyi araştıracak olan onu son yedi gecede
araştırsın" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 2015
2754- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b.
Dinar'dan rivayetini okudum, o Abdullah b. Ömer (r.anhuma)'dan,
o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den:
"Kadir Gecesini son yedi gecede araştırınız" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
1385
AÇIKLAMA: (2753) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Rüyalarınızın birbiri ile örtüştüğünü
görüyorum" yani gördüğünüz rüyalar birbirine uygun düşmektedir. Elimizdeki
bütün nüshalarda "tevateet: birbirine uygun
düştü, örtüştü" kelimesi nüshalarda bu şekilde tı
sonra te harfi ile yazılmıştır. Halbuki
bu fiil hemzelidir. Tı ile te
arasında hemze'nin şeklen yazılması gerekir. Ve fiilin
hemzeli olarak okunması zorunlu. Nitekim yüce Allah: "Allah'ın
haram kıldığına sayıca uygun düşsünler diye" (Tevbe,
37) buyurmaktadır.
(2754) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "KadirGecesini araştırınız"
yani onu bulmaya çok istekli olunuz ve oldukça gayret gösteriniz.
2755- Bana Amr en-Nakid ve Züheyr b, Harb da tahdis etti, Züheyr dedi ki: Bize
Süfyan b. Uyeyne, ez-Zühri'den tahdis etti, o
Salim'den, o babası (r.anh)'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Bir adam Kadir Gecesinin yirmiyedinci
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2756- Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti,
bize İbn Vehb haber verdi,
bana Yunus, İbn Şihab'dan
haber verdi, bana Salim b. Abdullah b. Ömer'in haber verdiğine göre babası (r.anh) dedi ki: ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i Kadir
Gecesi için şöyle buyururken dinledim: "Aranızdan bazı kimselere bu
gecenin ilk yedi gecede olduğu gösterildi. Aranızdan bazı kimselere de geri kalan yedi gecede olduğu
gösterildi. Bu sebeple geri kalan yedi gecede onu arayınız"
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bu sebeble onu geri kalan on gecede" yani Ramazan'ın son
on gecesinde "arayın."
2757- Bize Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis etti,
bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Ukbe'den -ki o b. Hureys'dir-
şöyle dediğini tahdis etti: İbn
Ömer (r.anhuma)'yı şöyle
derken dinledim: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) buyurdu ki: "Siz onu -yani
Kadir Gecesinison on gecede arayınız. Sizden biriniz
zayıf -yahut aciz- düşecek olursa, sakın geri kalan yedi geceyi
kaçırmasın."
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2758- Bize Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis etti,
bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Cebele'den şöyle dediğini tahdis etti: İbn Ömer (r.anhuma)'yı Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
şöyle buyurdu diye tahdis ederken dinledim: "Bu
geceyi arayacak olan, onu son on gecede arasın."
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2759- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe de tahdis etti, bize
Ali b. Müshir, eş-Şeybani'den
tahdis etti, o Cebele ve Muharib'den,
o İbn Ömer (r.anhuma)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kadir Gecesini, son on gecede arayınız" buyurdu ya da: "son
yedi gecede" buyurdu.547
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2760- Bana Ebu't-Tahir ve Harmele b. Yahya
da tahdis edip dediler ki: Bize İbn
Vehb tahdis etti, bana
Yunus, İbn Şihab'dan haber
verdi, o Ebu Seleme b. Abdurrahmandan,
o Ebu Hureyre (r.anh)'dan rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bana (rüyamda) Kadir Gecesi
gösterildi. Sonra ailemden birisi beni uyandırdı. O
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2761- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Bekr -ki o b.
Mudar'dır- İbnul Harb'dan
tahdis etti. O Muhammed b. İbrahim'den, o Ebu Seleme b. Abdurrahman'dan, o Ebu Said el-Hudri'den
(r.anh)'tan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ramazan'ın ortasında ki on günde mücairlik yapardı (itikafda
bulunurdu). yirmi gün geçip te
yirmi birinci günü karşıladımı evine geri dönerdi.
Onunla birlikte aynı şekilde mücavirlik (itikaf)
yapanlarda dönerdi. Sonra o bir ayda evine dönmeyi alışkanlık haline getirdiği
o gecede yine mücavirlik yaptı, insanlara bir hutbe verdi; onlara Allah'ın
dilediği şekilde emirler verdikten sonra şöyle buyurdu:
"Ben önceleri bu on
günde mücavirlik yapıyordum; sonra ise. bu son on
günde mücavirlik yapmam hatırıma geldi, bu sebeple kim benimle birlikte
itikafta bulunmuş ise; o da benimle bereber itikaf yeptığı yerde geceyi geçirsin. Hem ben bu geceyi gördüm,
sonra bana o unutturuldu. Bu sebeple siz o geceyi, son kalan on günün her tek
gecesinde arayınız. Ben kendimin su ve çamur içinde secde ettiğini
gördüm."
Ebu Said el-Hudri
dedi ki: Yirmi birinci
Diğer tahric: Buhari, 669 -muhtasar- ,
813, 836 -muhtasar- , 2016, 2018, 2027, 2036, 2040; Ebu
Davud, 894, 895 -muhtasar- , 911 -muhtasar- , 1382; Nesai, 1094 - buna yakın muhtasar- , 1355; İbn Mace, 1766 -muhtasar-, 1775
-muhtasar-
AÇIKLAMA: (2759)
"Kadir Gecesini zamanında arayınız" onu vaktinde zamanında arayınız.
(2760) "Ailemden
biri beni uyandırdı ve o
(2761) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Benimle itikafta
bulunan, itikaf etiği yerde geceyi geçirsin" nüshaların bir çoğunda bir
yerde
"Mu'tekef" de itikaf yapılan
yer anlamındadır.
"Mescid damladı" yani yağmur suyu sebebi ile tavanı
aktı. Ebu Said el-Hudri (r.anh)'ın:
"Sabah namazını bitirdiğinde, ona baktığımda yüzü çamur ve sudan
ıslanmıştı" Buhari dedi ki: el-Humeydi bu hadisi namaz kılan bir kimsenin namaz esnasında
alnını silmemesinin sünnet olduğuna delil gösterirdi. İlim adamları da böyle
demiştir: Namaz esnasında alnını silmemesi müstehabtır.
Bu ise alna bulaşan bu gibi şeylerin alın terinin yere temas etmesine engel
olmayacak kadar basit bir şeyolması hakkında
yorumlanır çünkü buna engel olacak kadar çok olursa alna bitişik bir engel
üzerinde secde olmaz diyen Şafii ve ona muvafakat edenlerin kanaatine göre
artık böyle bir secde sahih olmaz.
2762- Bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti, bize Abdülaziz -yani ed-Deraverdi-
Yezid'den tahdis etti. O
Muhammed b. İbrahim'den o Ebu Seleme b. Abdurrahman'dan o Ebu Said el-Hudri(r.anh)'tan şöyle dediğini rivayet etmektedir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ramazan ayında ayın ortasındaki on günde mücavirlik
(itikM) yapardı dedi ve hadisi aynen rivayet etmekle
birlikte: "İtikaf ettiği yerde sebat
göstersin" dedi. Ayrıca alnı su ve çamur dolu idi, dedi.
AÇIKLAMA: Bu ikinci
rivayette "alnı çamur ve su dolu idi" tabiri daha önce yaptığımız
tevile aykın değildir. Çünkü cebin, cepheden
farklıdır. Cebin, cephenin (alnın) yan tarafında bulunur (şakak). Bir insanın ise
cephenin yan taraflarında iki cebinin (şakağı) bulunur. Dolayısıyla şakağın {cebinlin dolması cepheninde dolu
olmasını gerektirmez. Allah en iyi bilendir.
"Muntelien: dolu" lafzı nüshaların bir
çoğunda bu şekilde nasb iledir. Bazılarında
ise "Munteliun" şeklindedir. Bu durumda nasb ile söyleyiş için hazf edilmiş bir fiil takdir edilir.
Bu da: "........: Alnının dolu olduğunu
gördüm" diye takdir edilir.
2763- Bana Muhammed b.
el-Ala da tahdis etti... Ebu
Said elHudri (r.anh) dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Ramazan ayının ilk on günü itikaf yaptı; sonra
ortasındaki on günü de tentesi üzerinde hasır bulunan Turki
bir kubbede itikafa girmişti.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hasırı eliyle tutup çadırın bir tarafına koyduktan
sonra başını çıkartıp insanlarla konuştu. Onlar da ona yaklaşınca:
"Ben ilk on günde itikaf yaparak bu geceyi aradım; sonra ortadaki on günde
itikaf yaptım, sonra bana gelindi ve bu gecenin son on günde olduğu söylendi.
Bu sebeple aranızdan itikafta bulunmayı arzu eden
varsa itikaf yapsın" buyurdu. Bunun üzerine cemaat te
onunla birlikte itikafa girdi. Allah Resulü:
"Bu
2764- Bize Muhammed b.
el-Müennes de tahdis etti, bize Ebu
Amir tahdis etti, bize Hişam
Yahya'dan tahdis etti. O Ebu
Seleme'den şöyle dediğini rivayet etti: Kadir
Gecesinin hangisi oldunu aramızda konuştuk. Bunun üzerine
Ebu Said el-Hudrı(r.anh)'nin
yanına gittim. Benim samimi bir arkadaşımdI. Ona:
Bizimle beraber hurmalıklara gelmezmisin? dedi. O da üzerinde çizgili bir cübbe (hamisa)
olduğu halde çıkageldi. Kendisine:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın Kadr
gecesinden söz ettiğini duydu n mu? dedim. O: Evet, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Ramazan ayının ortadaki on gününde itikaf yaptık. Yirminci günün sabahına çıktığımızda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize bir hutbe verip: "Bana Kadir Gecesi
gösterildi ve ben gerçekten onu unuttum - yahut o bana unutturuldu- bu sebeple
siz onu son günün her tek gecesinde arayın ve ben kendimi su ve çamurda secde
ettiğimi gördüm. " Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
birlikte itikaf yapmış olan geri dönsün" buyurdu,
dedi.
(Ebu
Said devamla) dedi ki: Biz geri döndüğümüzde gökte
tek bir bulut parçası dahi görmüyorduk. Derken bir bulut geldi; bize yağmur
yağdırıldı, hatta mescidin damının suları aktı. Damı kuru hurma dallarından idi.
Namaz için kamet getirildi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın su ve çamurda secde ettiğini, hatta alnında çamurun
izini dahi gördüm.
2765- Bize Abd b. Humeyd de tahdis etti, bize Abdürrezzak
haber verdi, bize Baber haber verdi (H.) Bize Abdullah
b. Abdurrahman el-Darimi de
tahdis etti, bize Ebu'l-Muğire tahdis etti, bize el-Evzai tahdis etti. (Mamer ile) ikisi Yahya b. Ebu
Kesir'den bu isnad ile buna yakın olarak hadisi
rivayet ettiler. Her ikisinin hadisi rivayetlerinde: (namazını) bitirdiğinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın alnı ve burnunun
yumuşağı üzerinde çamurun izini gördüm.
2766- Bize Muhammed b.
el-Müsenna ve Ebu Bekir b. Hallat tahdis edip dediler ki:
Bize Abdula'la tahdis etti,
bize Said Ebu Nadra'dan tahdis etti, o, Ebu Said el-Hudri
(r.a.)'tan şöyle dediğini rivayet etti:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kadir Gecesi kendisine beyan edilmeden öne onu
aramak üzere Ramazan ayının ortasındaki on günde itikaf
yaptı. Bu on gün bitince verdiği emir ile çadırı toplandı; sonra Kadir
Gecesinin, son on günde olduğu kendisine beyan edilince, verdiği emir ile
tekrar çadırı kuruldu.
Arkasından insanların
yanına çıkarak: "Ey insanlar Kadir Gecesi bana beyan edilip açıklandı ve
ben size o geceyi haber vermek üzere dışarı çıktım. Bu sefer beraberlerinde
şeytanın bulunduğu her birisi haklı olduğunu iddia eden iki adam geldi. Bu
sebeple bu
İbn Hallad ise: "Her birisi
haklı olduğunu iddia eden iki kişi" yerine "Birbiriyle davalaşan iki
kişi" dedi,
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Verdiği
emir ile çadır söküldü" buradaki "kuvvida:
söküldü" fiili ötreli bir kaf, şeddeli ve
kesreli vav ve dad iledir.
Kaldırılınca, izale edilince anlamındadır. Mesela, kada
ve inkada el-bina: bina yıkıldı, demektir. Onu ben
yıktım anlamında da "kavvadtuhu"denilir.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Her biri haklı olduğunu iddia eden iki
adam" buyruğunda her biri haklı olduğunu iddia edip, hakkını isteyen
kişiler, demektir. Buradan hasımlaşıp davalaşmanın, tartışıp çekişmenin yerilen
bir şeyolduğu ve bunun manevi bir cezaya sebep
olacağı hükmü anlaşılmaktadır.
"Yirmibir
2767- Bize Said b. Amr b. Sehl b. İshak b. Muhammed b. elEş'as
b. Kays el-Kind! ve Ali b. Haşrem tahdis edip dedi ki: Bize Ebu Damra tahdis etti, bize ed-Dahhak b. Osman tahdis etti. -İbn Haşrem
ise: ed-Dahhak b. Osman'dan dedi- o Ömer b. Ubeydullah'ın azadlısı Ebu'n-Nadr'dan, o Busr b. Said'den, o, Abdullah b. Uneys'den, Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu rivayet etti:
"Bana Kadir Gecesi gösterildi, sonra da o bana unutturuldu. O gecenin
sabahında, kendimi su ve çamurda secde ederken gördüm. " (Abdullah) dedi ki:
Yirmiüçüncü
(Busr)
dedi ki: Abdullah b. Uneys: "(yirmiüç anlamında): selasin ve işrune derdi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2768- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe tahdis etti, bize İbn Numeyr ve Veki'
Hişam'dan tahdis etti, o
babasından, o Aişe (r.anha)'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
buyurdu ki: "Kadir Gecesini Ramazan ayının son on gününde arayıp
araştırın" buyurdu.
İbn Numeyr (arayıp araştırın
anlamında): iltemisu dedi Veki'
ise: te harrav, dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2769- Bize Muhammed b.
Hatim ve İbn Ebu Ömer de tahdis etti, her ikisi İbn Uyeyne'den rivayet etti. İbn
Hatim dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne,
Abde ve Asım b. Ebu NecOd'dan Zi'r b. Hubeyş'i şöyle derken dinlediklerini tahdis
etti: Ben Ubey b. Ka'b'a
şöyle sordum: Kardeşim İbn Mesud;
sene boyunca
AÇIKLAMA: "O
gün o (güneş) şuasız doğar." Bu bütün nüshalarda bu şekilde
"güneş" lafzı zikredilmeksizin kaydedilmemiştir. Bilindiğinden ötürü
hazf edilmiş ve zamir böylelikle bilinen bir şeye ait olmuş olur. Yüce
Allah'ın: "Perdenin arkasına saklandı" (Sad,
32) buyruğunda ve benzerlerinde olduğu gibi.
Lugat bilginleri der ki: Şua, güneş doğarken yüzün üz ona dönük
baktığınız taktirde sicim ve çubuk şeklinde görülen
ışığı demektir. el-Muhkem adlı eserin sahibi (İbn Side) meşhur olan bu anlamı zikrettikten sonra şunları
da söylemektedir: Güneş doğduktan sonra etrafa uzanıp yayılmış gördüğün
(aydınlık) olduğu da söylenmiştir, ışığının yayılmasıdır da denilmiştir. Çoğulu
"eşia ve şuu (şin ve ayn ötreli olarak)
gelir"
Kadı İyaz
dedi ki: Şuasız lafzının anlamı; Bunun Allah tarafından o
2770- Bize Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis etti,
bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be tahdis edip dedi ki: Ben Abde b. Ebu Lubabe'yi
Zir b. Ubeyş'den tahdis
ederken dinledim, o Ubeyy b. Ka'b
(r.a.)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Ubeyy Kadir Gecesi hakkında dedi ki: Allah'a yemin olsun ki
ben şüphesiz o geceyi biliyorum. -Şu' be dedi ki-:
Benim en çok bildiğim Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in bize kıyamla geçirmemizi
emrettiği o gecedir ve bu yirmiyedinci gecedir.
Şu'be şu: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bize emrettiği gecedir" lafzında şüphe etti. (Muhammed b. Cafer) dedi ki:
Bunu benim bir arkadaşım bana ondan tahdis etti.
2771- Bize Muhammed b. Abbad ve İbn Ebu
Ömer tahdis edip dedi ki: Bize Mervan
-ki o el-fezari'dir- Yezid'den
-ki o b. Keysan'dır- tahdis
etti, o Ebu Hazim'den, o Ebu Hureyre (r.anh)'dan şöyle dediğini rivayet
etti: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in huzurunda Kadir Gecesini
müzakere ettik. Allah Resulü: "Hanginiz ayın doğduğu zaman bir çömleğin
yarısı gibi olduğunu hatırlar?" buyurdu.
AÇIKLAMA: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzurunda Kadir Gecesini müzakere ettik. O:
Hanginiz ayın doğduğu zaman, bir çömleğin yarısı gibi doğduğunu hatırlar? buyurdu." Burada "şık: yarı" demektir. Cefne (çömlek)'in ne olduğu da bilinmektedir.
Kadi İyaz dedi ki: Bu hadiste bu
gecenin, ayın sonlarında olduğuna işaret bulunmaktadır. Çünkü ay doğduğu zaman
bu şekilde ancak ayın son günlerinde olur. Allah en iyi bilendir.
Şunu da bilelim ki Kadir
Gecesi babın baş taraflarında açıklandığı üzere var olan bir gecedir ve o
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
İTİKAF AÇIKLAMASI VE 1-
RAMAZANIN SON ON GÜNÜNDE İTİKAF BABI