SAHİH-İ MÜSLİM |
İTİKAF |
4- ZİLHİCCE'NİN İLK ON
GÜNÜ ORUÇ TUTMAK BABI
2781- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe Ebu Kureyb ve İshak tahdis etti.
İshak dedi ki: Bize Ebu Muaviye
A'meş'ten haber verdi. Diğer ikisi tahdis etti, dedi. (A'meş)
İbrahim'den o el-Esved'den o Aişe
(r.anha)'dan: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in (Zülhicce'nin) on gününde oruç tuttuğunu asla görmedim,
demiştir.
Diğer tahric: Ebu Davud,
2439; Tirmizi, 756
2782- Bana Ebu Bekr b. Nafi'el-Abdi
de tahdis etti, bize Abdurrahman
tahdis etti, bize Süfyan
el-A'meş'den tahdis etti. O
İbrahim'den o el-Esved'den o Aişe
(r.anha)'dan Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (Zülhicce'nin)
on gününde oruç tutmamıştır.
AÇIKLAMA: Bu babta Aişe (r.a.)'ın (2781): "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i (Zülhicce'nin) on gününde oruçlu olduğunu asla
görmedim" sözü ile diğer rivayetteki (2782) "on günü oruç
tutmamıştır" sözü yer almaktadır. İlim adamları dedi ki: Bu hadis Zülhicce'nin ilk on gününün oruç tutulmasının mekruh olduğu
gibi bir yanılgıya sebep vermektedir. Burada on günden kasıt Zülhicce'nin ilk dokuz günüdür. Bu ise, tevil edilmesi
gereken ifadelerdendir. Çünkü bu dokuz günde oruç tutmakta herhangi bir
mekruhluk yoktur. Hatta bu günlerde oruç tutmak ileri derecede bir müstehabtır. Bilhassa da arefe
günü olan Zülhicce'nin dokuzuncu günü böyledir. Bu
günü orucunun faziletine dair hadisler daha önceden geçmiş bulunmaktadır. Buharinin sahihinde de; Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Bu günde Salih bir amelin faziletli olduğu kadar, hiç bir günde faziletli
değildir" buyurduğu sabittir. Kastettiği ise, Zülhicce'nin
ilk on günüdür. Buna göre Aişe (r.anha)'nın on günde oruç tutmadı, şeklindeki sözü hastalık
yolculuk ya da buna benzer arizi bir sebep ile oruç
tutmadığı şeklinde tevil edilir. Yahutta o, bu
günlerde onun oruç tutmadığı şeklinde anlaşılır; halbuki
onun görmeyişi, gerçekten onun oruçsuz olmasını gerektirmez. Bu tevilin
doğruluğuna Huneyde b. Halid'in
zevcesinden onun Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın zevcelerinden
birisinden şöyle dediğine dair naklettiği rivayettir: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
zülhicce'nin dokuz gününü, aşÖra
gününü, her aydan üç gün ayrıca her ayın pazartesi ve perşembe günlerini oruç tutard!." Bunu Ebu Davud rivayet etmiş olup Ebu Davud'un lafzı bu şekildedir. Ahmed
ve Nesai rivayetlerinde ise "iki perşembe
günü" demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
Son senette (2782):
"Bana Ebu Bekr b. Nafi'el-Abdı de tahdis etti, bize
Abdurrahman tahdis etti,
bize Süfyan el-.A:meş'ten tahdis etti" Süfyan'dan
kasıt Süfyan Es-Sevri' dir. Bazı nüshalarda ise Süfyan
yerine Şuğbe kaydedilmektedir. Kadi
İyaz, el-Farisi rivayetinden böyle nakletmiştir.
Birincisini ise Müslim. Sahih'inin ravilerinin
çoğunluğundan rivayet etmiş bulunmaktadır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: