SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
38- MEKKE'YE GİRMEK
İSTENİNCE Zİ TUVA DENİLEN YERDE GECELEMEK VE MEKKE'YE GİRMEK İÇİN GUSLEDİP
GÜNDÜZ GİRMEK BABI
3033-226/1- Bana Zuheyr
b. Harb ve Ubeydullah b. Said tahdis edip dediler ki: Bize Yahya -ki b.
el-Kattan'dır- Ubeydullah'dan tahdis etti, bana Nafi'in İbn Ömer'den haber
verdiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
(Nafi') dedi ki:
Abdullah da böyle yapardı. İbn Said'in rivayetinde ise: Sabah namazını
kılıncaya kadar şeklindedir. Yahya ise: Yahut da sabahı edinceye kadar demiştir
dedi.
Diğer tahric: Buhari,
1574
3034-227/2- Bize Ebu
Rabi' ez-Zehrani de tahdis etti, bize Hammad tahdis etti, bize Eyyub, Nafi'den
tahdis ettiğine göre İbn Ömer, geceyi Zi Tuva'da geçirip, sabah olup
gusletmedikçe Mekke'ye girmezdi. (Bunları yaptıktan) sonra gündüzün Mekke'ye
girerdi ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den de böyle yaptığını rivayet
ederdi.
Diğer tahric: Buhari,
1553 -uzunca-, 1573, 1769; Ebu Davud, 1865
3035-228/3- Bize
Muhammed b. İshak el-Müseyyebi de tahdis etti, bize Enes -yani b. İyaz- Musa b.
Ukbe'den tahdis etti, onun Nafi'den rivayetine göre Abdullah kendisine şunu
tahdis etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'ye geldiği zaman zi
Tuva'da konaklar ve sabah namazını kılıncaya kadar orada geceyi geçirirdi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in orada namaz kıldığı yer sarp bir
tepe idi. Orada yapılan mescitte değildi ama onun alt tarafında sarp bir tepe üzerinde
idi.
Diğer tahric: Buhari,
484 -buna yakın-; Nesai, 2862
3036-229/4- Bize
Muhammed b. İshak el-Müseyyebi tahdis etti, bize Enes -yani b. İyaz- Musa b.
Ukbe'den tahdis etti, onun Nafi'den rivayet ettiğine göre, Abdullah kendisine
şunu haber vermişti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kabe'ye doğru
dönüp kendisi ile uzun dağ arasındaki dağın iki tepesini karşısına; orada
(sonraları) bina edilen mescidi, tepe tarafındaki mescidin soluna almıştı.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namaz kıldığı yer onun alt
tarafındaki siyah tepenin üzeri, -tepeden on zira ya da ona yakın bir miktar
daha aşağıda- idi. Sonra da senin ile Kabe arasındaki uzun dağın iki tepesine
karşı namaz kılardı.
Diğer tahric: Buhari,
492
AÇIKLAMA: (3033)
"İbn Ömer {r.a.)'dan rivayete göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
sabahı edinceye kadar Zi Tuva'da geceyi geçirmiş sonra Mekke'ye girmiştir. İbn
Ömer de bunu yapardı." Diğer rivayette: "Sabah namazını kılıncaya
kadar" denilmektedir. Başka bir rivayette (3034) "Nafi'den onun İbn
Ömer'den rivayetine göre o Mekke'ye, geceyi Zi Tuva'da geçirip sabahı edip
gusletmedikçe girmezdi. (Bunları) yaptıktan sonra Mekke'ye gündüzün girer ve
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de böyle yaptığını zikrederdi" denilmektedir.
Bu rivayetlerden çeşitli
hükümler anlaşılmaktadır:
1. Mekke'ye girmek için
gusletmek ve bu guslü, yolu üzerinde olan kimseler için Zi Tuva'da yapmak. Eğer
Zi Tuva onun yolu üzerinde değil ise ona yakın uzaklıktaki bir yerde bunu
yapmak. Mezhep alimlerimizin dediklerine göre bu gusül sünnettir. Eğer buna
imkanı olmazsa teyemmüm yapar.
2. Zi Tuva'da geceyi
geçirmek. Bu da Zi Tuva yolu üzerinde olan kimseler için müstehaptır.
Burası Mekke
yakınlarında bilinen bir yerdir. Tı harfi fethalı olarak, dammeli olarak ve
kesreli olarak (Tava ve Tıva şekillerinde) de söylenir. Ama fethalı söyleyiş
(Tava) daha fasih ve daha meşhurdur. Munsarıf da kullanılabilir, ğayri munsarıf
da olabilir.
3. Mekke'ye gündüzün
girmek müstehaptır. Mezhep alimlerimizin de diğerlerinin de çoğunluğun
benimsediği sahih kanaate göre Mekke'ye gündüzün girmek
'Dağın iki tepesi"
tepe anlamındaki "kurda" dağın yüksek tepesine denilir.
''On zira'" bazı
nüshalarda bu şekilde olmakla birlikte bazı nüshalarda on anlamındaki lafzın
sonunda "yuvarlak te" bulunmamaktadır. Bunlar "zira'ın söyleyişi
ile alakalıdır. Çünkü zira' müzekker ve müennes olarak kullanılır. Bu söyleyiş
daha fasih ve daha meşhur alandır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
39- TAVAFTA VE
UMRE'DE BİR DE HACCIN İLK TAVAFINDA REMEL YAPMANIN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI