SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
48- NAHR (KURBAN BAYRAMI
BİRİNCİ) GÜNÜ MÜZDELİFE'DE SABAH NAMAZINI FECR'İN DOĞDUĞUNDAN EMİN OLDUKTAN
SONRA OLDUKÇA ERKEN KILMANIN VE BU HUSUSTA MÜBALAĞA ETMENİN MÜSTEHAP OLDUĞU
BABI
3104-292/1- Bize Yahya b. Yahya, Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve Ebu Kureyb
birlikte Ebu Muaviye'den tahdis etti. Yahya dedi ki: Bize Ebu Muaviye,
A'meş'den haber verdi, o Umare'den, o Abdullah b. Yezid'den, o Abdullah'tan
şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bir namazı, vaktinden başka bir vakitte kıldığını
görmedim. Bundan iki namaz müstesnadır: Cem'de kıldığı
Diğer tahric: Buhari,
1682, 1934; Nesai, 3010 -muhtasar-, 3027 -muhtasar-, 3037 buna yakın-, 607
3105- ..
./2- Bize Osman b. Ebu Şeybe ve İshak b. İbrahim de birlikte Cerir'den tahdis
etti, o A'meş'den bu isnad ile rivayet etti ve: Vaktinden önce alaca karanlıkta
(kıldı) dedi.
AÇIKLAMA: Abdullah
b. Mesud'un: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bir namazı
vaktinden başka bir vakitte kıldığını görmedim ...
" hadisi şu demektir: O
Buna göre
"vaktinden önce" ibaresinden kasıt alışılmış olan vaktinden önce
demektir. Fecir doğmadan önce demek değildir. Çünkü bu müslümanların İCmaı ile
caiz değildir. O halde dediğim şekilde onu tevil etmek kaçınılmaz olmaktadır.
Zaten Buhari'nin Sahihi'nde bu hadisin bazı rivayetlerinde İbn Mesud
(radıyallahu anh)'ın Müzdelife'de fecir doğunca
Bütün bu rivayetlerde bu
namazın (sabah namazının) bugünden başka zamanlarda vaktin sonuna doğru namazı
bırakmanın müstehap olduğu hususunda Ebu Hanife'nin lehine bir delil vardır.
Bizim ve cumhurun benimsediği kanaate göre ise namazın bütün günlerde ilk
vaktinde kılınmasının müstehap olduğu şeklindedir. Ama bugünde ise bu daha da
müstehaptır. Daha önce Namaz Kitabı'nda mesele delilleri ile açıklanmış idi. Bu
günde
Müzdelife'de kalınan
gecenin gününde)
Hanefi mezhebi alimleri bu hadisi, yolculukta iki namazı cem edilmeyeceğine
dair bir delil gösterebilirler. Çünkü İbn Mesud Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanında pek az ayrılan kimselerdendir. Kendisi ise Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu mesele dışında namazları cem ettiğini görmediğini
haber vermektedir.
Bizim ve cumhurun
benimsediği kanaat ise namazı kısaltmanın caiz olduğu mübah seferlerin
tamamında namazların cem edilmesinin caiz olduğu şeklindedir. Bu mesele
delilleri ile Namaz Kitabı'nda geçmiş bulunmaktadır.
Bu hadise de şöyle cevap
verilir: Onların çıkardıkları bu sonuç hadisin mefhumudur. Onlar ise mefhumu
delil etmezler. Bizler ise mefhumu delil kabul etmekteyiz. Fakat eğer mantuk
(sözlü ibare) onunla çelişecek olursa mantuku mefhuma önceleriz. Sahih hadisler
ise seferde cemin caiz olduğu hususunda birbirini destekler mahiyettedir. Diğer
taraftan Arafafta
Sonraki sayfa için aşağıdaki
link’i kullan: