SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
53- CEMRELERE TAŞ
ATMANIN MÜSTEHAP VAKTİNİN BEYANI BABI
3128-314/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ebu
Halid el-Ahmer ve İbn İdris, İbn Cureyc'den tahdis etti, o Ebu Zubeyr'den, o Cabir'den
şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i kurban
bayramı birinci günü kuşluk vakti Cemreye taş atarken gördüm. Ondan sonra (ki
günlerde) ise güneş zevale erdikten sonra (Cemrelere taş attı).
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1971; Tirmizi, 894; Nesai, 3063; İbn Mace, 3053
3129- .. ./2- Bunu bize
Ali b. Haşrem de tahdis etti, bize İsa haber verdi, bize İbn Cureyc haber
verdi, bana Ebu Zubeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b. Abdullah'ı: Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) taş atarken gördüm deyip hadisi aynen rivayet
ettiğini dinlemiştir.
AÇIKLAMA: "Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Cemreye kurban bayramı birinci günü kuşluk
vaktinde taş attı. .. " Kurban bayramı birinci gününde kastedilen Cemre
Akabe Cemresidir. Çünkü o günde başka Cemreye taş atmanın meşru olmadığı icma
ile kabul edilmiştir. Geri kalan üç Teşrik gününde ise her gün zevalden sonra
Cemrelere taş atılır. Burada kurban bayramı birinci gününde Akabe Cemresi
hakkında sözkonusu edilen husus ise imamların ittifakı ile sünnettir. Bizim
mezhebimize göre ise o Cemreye taş atmayı kurban bayramı birinci günü
Şunu da bilelim ki,
Teşrik günlerinde Cemrelere taş atmakta tertibe dikkat etmek şarttır. O da önce
Hayf mescidine yakın olan birinci Cemre ile başlaması, sonra orta Cemreye sonra
da Akabe Cemresine taş atması sureti ile olur. Birinci Cemreye taş attıktan
sonra yanında kıbleye dönerek uzun bir süre durup Allah'a dua ederek O'nu zikretmesi
müstehaptır. Aynı şekilde ikinci Cemrenin yanında da bu şekilde durur. Fakat
üçüncü Cemrenin yanında taş attıktan sonra durmaz. Bu anlamdaki uygulama
Buhari'nin Sahihi'nde İbn Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
diye naklettiği rivayette sabit olmuştur. Bu şekildeki uygulama her üç günde de
müstehaptır. Allah en iyi bilendir.
Bize göre bu dua
sırasında elleri kaldırmak müstehaptır. İlim adamlarının cumhuru da böyle
dedikleri gibi Buhari'nin Sahihi'nde İbn Ömer'in naklettiği ve az önce
kaydettiğimiz hadiste de böylece sabit olmuştur. Malik'in bu husustaki
görüşleri farklıdır. Bununla birlikte eğer dua etmek için bu duruşu yapmayacak
olursa haccedene bir sorumluluk gerekmediği üzerinde de icma etmişlerdir.
Bundan tek istisna es-Sevri'den, ihtiyaç sahiplerine bir şeyler yedirir yahut
bir kurban keser diye nakledilen görüşüdür.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
54- CEMRELERE
ATILACAK TAŞLARIN YEDİ TANE OLDUĞUNU BEYAN BABI