SAHİH-İ MÜSLİM |
NİKAH |
7- ŞiĞAR
NİKAHININ HARAM KILINMASI VE BATIL OLDUĞU BABI
3450-57/1- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e Nafi'den rivayetini okudum, o İbn
Ömer'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şiğar nikahını yasakladı.
Şiğar: Bir adamın diğerine, sen bana kızını ver, ben de sana
kızımı vereyim, sen benimle kızkardeşini evlendir,
ben de seninle kızkardeşimi evlendireyim, demesidir.
Diğer tahric: Buhari, 5112, 2074; Tirmizi, 1124; Nesai, 3337; İbn Mace, 1883
3451-58/2- Bana Zuheyr b. Harb, Muhammed b. el-Müsenna ve Ubeydullah b. Said tahdis edip dediler ki: Bize
Yahya, Ubeydullah'dan tahdis
etti. o Nafi'den, o İbn
Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynısını rivayet etmekle birlikte Ubeydullah'ın hadisinde şöyle dediği belirtilmektedir: Ben Nafi'a, şiğar nedir diye
sordum.
Diğer tahric: Buhari, 6960; Ebu Davud, 2074; Nesai, 3334
3452-59/3- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti, bize Hammad
b. Zeyd, Abdurrahman es-Serrac’DAN haber verdi, o Nafi'den,
o İbn Ömer'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şiğarı yasakladı.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
3453-60/4- Bana Muhammed
b. Rafi'de tahdis etti... İbn Ömer'der:
rivayete göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"İslam'da şiğar yoktur" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
3454-61/5- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti, bize İbn Numeyr ve Ebu
Üsame Ubeydullah'dan tahdis etti, o Ebu Zinad'dan, o A'rec'den, o Ebu Hureyre'den: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şiğarı yasakladı dediğini
rivayet etti.
İbn Numeyr şunu da ekledi: Şiğar bir adamın diğerine: Sen bana kızını ver, ben de sana
kızımı vereyim, sen benimle kızkardeşini evlendir,
ben de seninle kızkardeşimi evlendireyim, demesidir.
Diğer tahric: Nesai, 3338; İbn Mace, 1884
AÇIKLAMA: (3450)
"Rasuluilah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şiğarı
yasakladı. Şiğar ... evlendirmesidir." Diğer
rivayette (3451) şiğarın açıklamasının Nafi'in sözü olduğu beyan edilmektedir. Diğer rivayette ise
(3354) kendi kızını yahut kızkardeşini evlendirmesi
olduğu belirtilmektedir.
İlim adamları der ki: Şin harfi kesreli ve ğayn harfi
ile "şiğar"ın sözlükteki asıl anlamı,
kaldırmaktır. Mesela köpek işemek için ayağını kaldırırsa "şeğarel kelbu" denilir. Bu
durumda şiğar nikahı yapıldığında, ben senin kızının
ayağını kaldırmadıkça sen de kızımın ayağını kaldırma demiş gibidir. Bunun
şehrin boş kalması halini anlatmak üzere "şeğarel
beledu" denilmesinden geldiği de söylenmiştir.
Böyle denilmesi ise bu nikahta mehrin olmayışıdır.
Kadının cima esnasında ayağını kaldırması halinde de "şeğareti'l-mer'etu" denilir. İbn Kuteybe dedi ki: Cima yapanların her biri cima esnasında şiğar yapar: ayağını kaldırır.
Şiğar, cahiliye dönemi nikah çeşitlerinden idi. İlim adamları icma ile yasaklandığını kabul etmişlerdir. Fakat buradaki
yasağın nikahın batıl olmasını gerektirip gerektirmediği hususunda da farklı
görüşleri vardır.
Şafii'ye göre bu yasak
nikahın batıl olmasını gerektirir. Hattabi bu görüşü
aynı zamanda Ahmed, İshak ve Ebu
Ubeyd'den de nakletmektedir. Malik ise şiğar nikahı
duhulden öncesinde de sonrasında da feshedilir. Ondan nakledilen bir diğer
rivayete göre ise duhulden önce feshedilir, sonra feshedilmez. Bir topluluk ise
şiğar nikahı, mehri misil
ödenmesi üzere sahih olur demişlerdir. Bu da Ebu
Hanife'nin mezhebidir. Bu görüş Ata, Zühri ve Leys'den de rivayet edildiği gibi aynı zamanda Ahmed ve İshak'tan da gelen bir rivayettir. Ebu Sevr ve İbn Cerir de böyle demiştir. Kızların dışında kızkardeşler, erkek kardeşin kızları, halalar, amca kızları
ve cariyelerin de bu hususta tıpkı kızlar gibi olduklarını ilim adamları icma ile kabul etmişlerdir. Bunun açık şekli ise:
Senin kendi kızını
benimle evlendirmen şartı ile ben de seninle kızımı evle ndiriyorum
demekle olur. Bu durumda her biri için de diğeri dolayısıyla mehir alınmaz ve her bir kişi de kabul ettim diye cevap
verir. Allah en iyi bilendir.
3455- .. ./6- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis
etti, bize Abde, Ubeydullah'dan
-ki o b. Ömer'dir- bu isnad ile tahdis
etti ama rivayetinde İbn Numeyr'in
fazladan eklediğini zikretmedi.
3456-6217- Bana Harun b.
Abdullah da tahdis etti, bize Haccac
b. Muhammed tahdis edip dedi ki: İbn
Cureyc dedi ki (H.) Bunu bize İshak b. İbrahim ve
Muhammed b. Rafi'de Abdurrezzak'dan
tahdis etti, bize İbn Cureyc haber verdi, bana Ebu Zubeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b. Abdullah'ı: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şiğarı yasakladı derken
dinlemiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
8- NİKAHTA ŞARTLARI EKSİKSİZ YERİNE GETİRMEK BABI