SAHİH-İ MÜSLİM |
SÜT EMME |
SÜT EMME 1
/25- DOĞUMDAN DOLAYI HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM OLUR BABI
"Rada''', (süt emmek) re harf fethalı ve "rida'" şeklinde kesreli söylenebilir. Aynı şekilde radae de re harfi fethalı ve (ridaa
şeklinde) kesreli söylenir. "Arda'athu ummuhu: annesi ona süt emzirdi"; "imraetun murdiun" yani süt
emzirdiği çocuğu olan anne demektir.
1/25- DOĞUMDAN DOLAYI
HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM OLUR BABI
3553-111- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b. Ebu Bekir'den rivayetini okudum. Onun Amre'den
rivayet ettiğine göre Aişe kendisine şunu haber
vermiştir: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanında idi. Bu arada Aişe (radıyallahu anha). Hafsa'nın evinde (içeri girmek üzere) izin isteyen bir
adamın sesini işitti. Aişe dedi ki: Bunun üzerine
ben: Ey Allah'ın Resulü! Burada senin evinde izin isteyen bir adam var. dedim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hafsa'nın süt amcasını
kastederek: "Zannederim bu kişi filandır" buyurdu.
Aişe: Ey Allah'ın Rasulü! -kendisinin
bir süt amcasını kastederek- filan kişi hayatta olsaydı benim yanıma girebilir
miydi, dedi. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Evet! Şüphesiz süt emmek de
doğumun haram kıldıklarını haram kılar" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 2646, 3105, 5099;
Nesai, 3313;
3554-2/2- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis
etti, bize Ebu Üsame tahdis etti (H.) Bana Ebu Ma'mer İsmail b. İbrahim el-Huzell
tahdis etti, bize Ali b. Haşim b. el-Berid tahdis etti, hepsi Hişam b. Urve'den, o Abdullah b. Ebu Bekir'den, o Amre'den, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bana: "Doğumdan dolayı haram olan, süt emmekten dolayı da haram olur"
buyurdu.
Diğer tahric: Nesai, 3302
3555- .. ./3- Bunu bana
İshak b. Mansur da tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize İbn
Cureyc haber verdi, bana Abdullah b. Ebu Bekir bu isnad ile Hişam b. Urve'nin hadisinin
aynısını haber verdi.
AÇIKLAMA: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
(3553): "Şüphesiz doğum neyi haram ediyorsa süt emmek de onu haram
eder" bir diğer rivayette (3554) "Doğumdan dolayı ne haram oluyorsa
süt emmekten dolayı haram olur" Hafsa ve Aişe ile ilgili kıssaların geçtiği hadiste (ileride gelecek
olan 3556 numaralı hadis) süt amcanın yanına girmesine izin sözkonusu
edilirken diğer hadiste (3560) (süt) amcan senin yanına girsin, ben: Bana süt
emziren kadındır, adam bana süt emzirmedi ki dedim. Allah Rasulü:
"O senin amcandır, senin yanına girsin" buyurdu.
Bu hadis-i şerifler süt
emmek yoluyla haramlığın sabit olduğunu ittifakla ortaya koymaktadır. Ümmet de
süt emen ile süt emziren arasında bu akrabalığın sabit olduğunu ve süt
emzirdiği oğlun kendisine nikahının ebediyyen haram
olduğunu, süt oğlunun süt annesine bakmasının onunla halvette kalmasının ve
beraber yolculuk yapmasının helal olduğunu, bununla birlikte her bakımdan
annelik hükümlerinin bundan dolayı doğmadığını, birbirlerine mirasçı
olmadıklarını, onlardan birine diğerinin nafakasının düşmediğini, mülk edinmesi
halinde mülk edinene rağmen hürriyetine kavuşmayacağını, çocuğun annesi lehine
şahitliğinin reddolunmayacağını, onun yerine diyet ödemeyeceğini, süt annesi
tarafından öldürülmesi sebebi ile kısasın üzerinden düşmeyeceğini, bütün bu
hükümlerde birbirlerine yabancı iki kişi olduklarını icma
ile kabul ettiği gibi aynı şekilde süt emziren kadın ile süt emenin çocukları
ve süt emen çocuk ile süt emziren annenin çocukları arasında haramlığın
yayılacağını ve bu hususta bu hadislerden ötürü neseb
yoluyla çocuğu gibi olduğunu icma ile kabul
etmişlerdir.
Süt emziren kadının
kocası olduğu yahut ona malik olduğu için onunla ilişki kurduğu ya da şüpheli
bir ilişkide bulunduğu için sütün kendisine nisbet
edildiği erkeğe gelince hem bizim mezhebimize göre hem genel olarak bütün ilim
adamlarının görüşüne göre kendisi ile emen çocuk arasında da haramlık sabit
olur ve çocuk o erkeğin de çocuğu olur. O erkeğin çocukları da süt emen çocuğun
kardeşleri ve kızkardeşleri olur. Adamın erkek
kardeşleri, süt emen çocuğun amcaları; kız kardeşleri, halaları olur. Süt emen
çocuğun çocukları da o adamın çocukları olur. Bu hususta sadece Zahiri alimleri
ile İbn Uleyye muhalefet
etmiş ve bunlar: Süt emme haramlığı erkek ile süt emen çocuk arasında sabit
olmaz demişlerdir. Bunu el-Mazeri, İbn Ömer ve Aişe'den de nakletmiş
bulunmaktadır. Bu görüş sahipleri yüce Allah'ın: "Sizi emziren anneleriniz
süt kız kardeşleriniz" (Nisa, 23) buyruğunu delil göstermişlerdir. Bu buyrukda kız ile hala -neseb
akrabalığı dolayısı ile haramlıkta söz konusu edildiği gibi- sözkonusu etmemiştir.
Cumhur ise Aişe (radıyallahu anha)'nın amcası ile Hafsa (radıyallahu anha)'nın amcası
hakkındaki açık ve sahih hadisler ile Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
amcanın girmesine izin vermesi ile birlikte "doğumdan dolayı ne haram
oluyorsa süt emmekten dolayı haram olur" buyruklarını delil göstermişler
ve muhalif kanaat sahiplerinin ayeti delil göstermelerine de: Bu ayette kızın
halası ve benzerlerinin mübah olduklarına dair bir nas bulunmamaktadır diye cevap vermişlerdir. Çünkü bir
şeyin zikredilmesi onun dışındakiler hakkında hükmün -eğer bir başka delil
onunla çatışmıyor ise- düşmesine delil değildir. Hem bu sahih hadisler
gelmişken böyle bir şey nasıl olabilir? Allah en iyi bilendir.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hafsa'nın amcası için:
"Galiba o filandır" demesi zannederim odur demektir.
(3554) "Bize Ali b.
Haşim el-Berid tahdis
etti." Berid fethalı be kesreli re iledir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2/26- SÜT EMME
YOLUYLA HARAMLIK ERKEĞİN SUYUNDAN DOLAYIDIR BABI