SAHİH-İ MÜSLİM |
SÜT EMME |
3/27- SÜT ERKEK KARDEŞİN
KIZININ HARAM KILINDIĞI BABI
3566-11/1- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe, Zuheyr b. Harb ve Muhammed b. el-Ala -ki lafız Ebu Bekir'e
aittir- tahdis edip dediler ki: Bize Ebu Muaviye, A'meş'den tahdis etti, o Sa'd
b. Ubeyde'den, o Ebu Abdurrahman'dan, o Ali (radıyallahu anh)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Ey Allah'ın Resulü! Neden
bizi bırakıp hep Kureyş'i seçiyorsun? dedim. O: "Peki sizde bir şey var
mı?" buyurdu. Ben: Hamza'nın kızı dedim. ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "O bana helal olmaz. Çünkü o benim süt kardeşimin kızıdır"
buyurdu.
Diğer tahric: Nesai,
3304;
AÇIKLAMA: "Hep
Kureyş'i seçiyorsun" yani hep onlardan seçiyorsun ve onlardan seçmekte de
oldukça ileri gidiyorsun. Kadı Iyaz dedi ki: Bazısı bu kelimeyi iki te ile ve
ikincisi de ötreli olmak üzere zaptetmişlerdir ki o zaman, meylediyorsun demek
olur.
3567- .. ./2- Bize Osman
b. Ebu Şeybe ve İshak b. İbrahim, Cerir'den tahdis etti (H.) Bize İbn Numeyr
tahdis etti, bize babam tahdis etti, (H.) Bize Muhammed b. Ebu Bekr
el-Mukaddemi de tahdis etti, bize Abdurrahman b. Mehdi, Süfyan'dan tahdis etti,
hepsi A'meş'den bu isnad ile aynısını rivayet etti.
3568-12/3- Bize Heddab
b. Halid de tahdis etti, bize Hemmam tahdis etti, bize Katade, Cabir b.
Zeyd'den tahdis etti, o İbn Abbas'dan rivayet ettiğine göre Nebi {Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in Hamza'nın kızı ile evlenmesi istendi, o: "O bana
helal olmaz. Çünkü o benim süt kardeşimin kızıdır. Ayrıca rahim akrabalığından
dolayı ne haram oluyorsa süt emmekten dolayı da haram olur" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
2645, 5100; Nesai, 3305, 3306; İbn Mace, 1938
AÇIKLAMA: "Bize
Heddab tahdis etti." Buna Hudbe de denilir. Daha önce açıklaması birkaç
defa geçmiş bulunmaktadır.
"Hamza'nın kızı ile
evlenmesi istendi." Yani ona evlenmesi söylendi.
3569-13/4- Bunu bize
Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bana Yahya -ki o b. el-Kattan'dır- tahdis etti.
(H.) Bize Muhammed b. Yahya b. Mihran el-Kutai de tahdis etti, bize Bişr b.
Ömer tahdis etti, hepsi Şu'be'den rivayet etti (H.) Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti, bize Ali b. Mushir, Said b. Ebu Arube'den tahdis etti,
ikisi Katade'den Hemmam'ın isnadı ile aynen rivayet etti. Ancak Şu'be'nin
rivayet ettiği hadis, "süt kardeşimin kızıdır" ibaresi ile sona
ermekte iken, Said'in hadisi rivayetinde: "Hiç şüphesiz nesebten ne haram
oluyorsa süt emmekten dolayı da haram olur" denilmektedir. Bişr b. Ömer'in
rivayetinde ise: Cabir b. Zeyd'i dinledim, denilmektedir.
AÇIKLAMA: "Muhammed
b. Yahya b. Mihran el-Kutai" kaf harfi ötreli, tı harfi fethalı olarak
bilinen bir kabile olan Kutay'a'ya mensubtur. Kutay'a da b. Abs b. Buğayz b.
Reys b. Gatafan b. Sa'd b. Kays b. Aylan'dır.
"Her ikisi
Katade'den" buradaki her ikisi anlamındaki lafız bazı nüshalarda
"kileyhima" şeklinde bazılarında da "kilahuma" şeklinde
diye kaydedilmiştir. Kullanılan ve meşhur olan budur. Ama birincisi de
sahihtir. Bundan önce bu şerhin mukaddimesindeki fasıllarda buna dair açıklama
geçmiş bulunmaktadır.
"Bişr'in
rivayetinde de: Cabir b. Zeyd'i dinledim" ibaresi de şu demektir. Yani
Bişr'in rivayetinde Katade dedi ki: Cabir b. Zeyd'i dinledim. Bu ise açıklamaya
ihtiyacı olan hususlardan birisidir. Çünkü Katade tedlis yapan bir ravidir.
Birinci rivayette ise Katade Cabir'den denilmiştir. Bilindiği üzere tedlis
yapan bir kimsenin an lafzını kullanarak rivayeti o hadisi sema yoluyla aldığı
sabit olmadıkça delil gösterilmez. Böylelikle Müslim onun semaı'nın sabit
olduğuna dikkat çekmektedir.
3570-14/5- Bize Harun b.
Said el-Eyli ve Ahmed b. İsa da tahdis edip dedi ki: Bize İbn Vehb tahdis etti,
bana Mahreme b. Bukeyr babasından şöyle dediğini haber verdi: Abdullah b.
Müslim'i şöyle derken dinledim: Muhammed b. Müslim'i şöyle derken dinledim:
Humeyd b. Abdurrahman'ı şöyle derken dinledim: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in zevcesi Um Seleme'yi şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e: Ey Allah'ın Rasulü! Hamza'nın kızı hakkında ne dersin, ya
da: Hamza b. Abdulmuttalib'in kızına talib olmaz mısın? denildi. O:
"Şüphesiz Hamza benim süt kardeşimdir" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bana
Mahreme b Bukeyr babasından şöyle dediğini haber verdi... Um Seleme'yi şöyle
derken dinledim." Bu isnadda tabiinden dört kişi bulunmaktadır. Bunların
ilki Bukeyr b. Abdullah b. el-Eşec'dir. Ashab-ı kiramdan bir toplulukdan hadis
rivayet etmiştir.
İkincisi Abdullah b.
Müslim ez-Zühri'dir. Meşhur Zühri'nin kardeşidir. Bu da tabiin olup İbn
Ömer'den ve daha başka sahabelerden hadis dinlemiştir. Kardeşi meşhur
ez-Zühri'den daha büyüktür.
Üçüncüsü ise meşhur
Muhammed b. Müslim ez-Zühri'dir ve az önce zikrettiğimiz gibi ondan rivayet
nakleden Abdullah'ın kardeşidir.
Dördüncüsü ise Humeyd b.
Abdurrahman b. Avf'dır. Kendisi de ez-Zühri'de tabiinden meşhur iki kişidir.
Ayrıca isnada, isnad
ilminin üç inceliği vardır. Birincisi biri diğerinden rivayet nakleden dört
tabiinin bir arada bulunması, ikincisi burada yaşça büyük olanın yaşça küçük
olandan rivayetinin bulunması, çünkü Abdullah kardeşi Muhammed'den yaşça daha
büyüktür, üçüncüsü ise kardeşin kardeşinden rivayeti vardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
4/28- ÜVEY KIZIN
VE BALDIZIN HARAM KILINDIĞI BABI