SAHİH-İ MÜSLİM

EDEB

 

4- İNSANIN, NEFSİM HABİS (MURDAR / KÖTÜ) OLDU DEMESİNİN MEKRUH OLDUĞU BABI

 

5839-16/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Süfyan b. Uyeyne tahdis etti. (H.) Bize Ebu Kureyb Muhammed b. el-Ala da tahdis etti, bize Ebu Usame tahdis etti, ikisi Hişam'dan, o babasından, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: RasUlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizden bir kimse: nefsim habis oldu demesin. Bunun yerine: Nefsim kötüleşti desin" buyurdu.

Bu Ebu Kureyb'in hadisidir. Ebu Bekr ise: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den demekle birlikte "ama" demedi.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

5840- .. ./2- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize Ebu Muaviye bu isnad ile tahdis etti.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

5841-17/3- Bana Ebu't-Tahir ve Harmele de tahdis edip dedi ki: ... Ebu Umame b. Sehl b. Huneyf'in babasından rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizden bir kimse: nefsim habis oldu demesin. Bunun yerine nefsim kötüleşti desin" buyurdu.  

 

 

Diğer tahric: Buhari, 6180; Ebu Davud, 4978

 

AÇIKLAMA:          Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in (5839) "sizden biriniz nefsim habis oldu demesin ... " buyruğu ile ilgili olarak Ebu Ubeyd ve bütün dil bilginleri garibul hadis alimleri ve başkaları dedi ki: Lakiset ve habuset aynı anlamdadır. Habis oldu lafzını mekruh görmesinin sebebi ise bu lafız çirkin görüldüğü için hoş görülmemiş, onlara kullanacakları lafızlarda uymaları gereken edebi, güzel lafızları seçip kullanırken kötü olanlarını terk etmeyi öğretmektedir. İlim adamları der ki: Lakise (kötü oldu}nun anlamı gaseyan etti (kusacak hale geldi, bulandı) demektir demişlerdir. İbnu'l-Arabı ise bu daraldı anlamındadır, demiştir.

Eğer: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaza uyanamayan kişi hakkında:

 

"Böylelikle nefsi habis ve tembel olarak sabahı eder" buyurmuştur denilecek olursa, Kadı Iyaz'ın ve başkalarının dediğine göre cevabı şudur: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu buyruğunda başkasının niteliği ve durumu yerilmesini gerektiren ama kim olduğu belli olmayan bir kişi hakkında söz etmektedir. Bu durumda böyle bir kişi hakkında bu lafzı kullanmanın önünde engel yoktur. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

5- MİSK KULLANMAK, ONUN HOŞ KOKULARIN EN HOŞU OLDUĞU VE REYHAN (FESLEĞEN) VE HOŞ KOKUYU REDDETMENİN MEKRUH OLDUĞU BABI