|
|
Kostantin'in
Hıristiyan olmasının sebebine gelince; son zamanlarına doğru yaşlanmış ve huyu
bozulmuştu. Bu arada vücudunu abraşlık (ala tenlilik) hastalığı sarmıştı. Bu
yüzden Bizans halkı onu tahttan indirip her şeyden feragat etmesini istediler.
Bunun üzerine Kostantin kendisinin iyiliğini düşünen yakın adamlarını toplayıp
bu hususta onlarla istişarede bulundu. Bu adamlar ona: "Bizans halkı seni
tahttan indirmeğe karar vermiştir, bunu durdurmağa gücün yetmez. Ancak din
yoluyla buna bir çare bulabilirsin." dediler. Bu sırada Hıristiyanlık dini
açıktan yayılmağa başlamıştı. Halbuki daha önceleri gizli şekilde yayılıyordu.
Bu adamlar yol göstererek ona: "Bizans halkından Kudüs'ü ziyaret edip
gelinceye kadar kendin için mühlet iste. Kudüs'ü ziyaret ettiğin zaman Hıristiyanlık
dinine girersin ve halkı da bu dine girmeğe sevk edersin, zaten halk bu dini
kabul edecektir. İşte o zaman sana itaat edenlerle birlikte, sana isyan edip
baş kaldıranlara karşı mücadele edersin. Din için savaşan bir millet mutlaka
zafer kazanır." dediler. Kostantin onların bu tavsiyelerine uydu ve
tatbike koyuldu. Neticede büyük bir halk kitlesi Hıristiyan olup Kostantin'e
tabi oldu, bir çok halk da eski Yunan dinlerinde kalıp ona karşı koydu.
Kostantin, kendisine tabi olanlarla birlikte muhalif tarafa savaş açtı ve zafer
kazandı. Neticede onların pek çoğunu kılıçtan geçirip öldürdü ve felsefeye dair
olan kitaplarıyla birlikte diğer kitaplarını ateşe verip yaktı. Bu arada
Kostantiniyye (İstanbul) şehrini inşa ettirip halkı buraya taşıdı. Daha
önceleri ise onların başkentleri Roma şehriydi. Mülk ve hükümdarlığı devam eden
Kostantin Suriye bölgesine de hakim oldu. Sabur Zü'l-Ektar'dan önceki İran
kisraları Batı Medain, yani Tısfon şehrinde kalırlardı (1). Nihayet küçük yaşta
tahta çıkan Sabur büyüyünce, Medain'in doğusunda Eyvan'ı yaptırdı ve oraya
taşındı. Bundan böyle burası hükümdarlığın merkezi oldu. Benim hayatta olduğum
625 H. (1228 M.) yılında burası hala ayaktaydı.
(1)
not: Biraz önce Tisfon şehri Doğu Medain olarak geçmişti. Burada ise Batı
Medain olarak geçmektedir. Hülasa metinde bir tenakuz bulunmaktadır.
(Mütercim).
BİR SONRAKİ
SAYFA İLE DEVAM ETMEK İÇİN AŞAĞIDAKİ İSME TIKLA