AKÎKA عَقِيقَةً: |
Ebu Davud (Hadisler ve
Açıklamaları) |
Çocuk nîmetine
karşılık, Allahü teâlâya şükr niyeti ile kesilen hayvan’a Akika Kurbanı
denir. |
GENİŞ BİLGİ: Akika: Arap dilinde bebeğin başında
bulunan saç demektir. Şeriat dilinde ise, bebeğin doğumunun yedinci günü onun
için boğazlanan kurban demektir.
Akika kelimesinin
masdarı olan Akk, bir şeyi kesmek demektir.
Bebeğin saçı kurban
boğazlandıktan sonra kesildiği için kurbana Akika ismi verilmiştir ..
Şu halde Akika hem
bebeğin başındaki saç, hem de onun için kesilen kurban anlamında kullanılır .
(Çocuk doğduğunda)
yedinci günü akîka hayvanı kesilir, ismi konur, saçı traş edilir. (Hadîs-i
şerîf-Tirmizî, Ahmed bin Hanbel) Akîka,
erkek çocuğu için iki, kız çocuğu için bir koyun kesmektir. (Hadîs-i
şerîf-Şir'ât-ül-İslâm) Hicretin
sekizinci yılında, oğlu İbrâhim dünyâya gelince, yedinci günü Resûlullah
sallallahü aleyhi ve sellem İbrâhim'in başını traş ettirip, saçının ağırlığı
kadar gümüş sadaka verdi ve akîka olarak iki koç kesti. Saçlarını gömdü.
(İmâm-ı Kastalânî)
Çocuğa yedinci günü isim
koymak ve başını kazıyıp, saçının ağırlığı kadar, erkek için altın veya gümüş,
kız için gümüş sadaka vermek ve erkek için iki, kız için bir akîka hayvanı
kesmek müstehâbdır. Akîka hayvanı, kurbanlık hayvan gibi olmalıdır. Son ra da
kesilebilir. Hanefî mezhebinde, etleri pişmiş veya çiğ olarak, zengin, fakir
herkese verilebilir. (Seyyid Alizâde)
Akîka, çocukları
belâlardan, hastalıklardan korur. Akîkası yapılanlar, kıyâmette anaya babaya
ayrı bir şefâat ederler. (Seyyid Alizâde)
ŞUABU’L-İMAN’DA AKİKA:
"Bunlar da babanın
çocukları ve ailesini gözetmesi, ihtiyaç duyacakları dini bilgileri
öğretmesidir. Çocuk, kişi için Allah'tan bir nimet, bağış ve ihsandır.
Yüce Allah: "Allah,
size kendi cinsinizden eşler var etti. Eşlerinizden de oğullar ve torunlar
verdi ve sizi temiz şeylerden rızıklandırdı"[NahI 72] buyurmuştur.
Yine: "Dilediğine
kız çocuk, dilediğine de erkek çocuk verir''[Şura 49] buyurmuştur.
Yüce Allah sulbümüzden
benzerlerimizi çıkararak bize ihsanda bulunmuş, kız çocuklarının da erkek
çocuklar gibi bize bir bağış olduğunu bildirmiş, kız çocukları olmasına üzülen
ve kız babası olarak anılmamak için kavminden gizlenen toplulukları kınamıştır.
Bu konuda: "Onlardan birine kız müjdelendiği zaman öfkelenmiş olarak yüzü
kapkara kesilir. Kendisine verilen müjdenin kötülüğünden dolayı kavminden
gizlenir"[NahI 58, 59] buyurmuştur.
Müslümanlardan erkek
veya kız çocuğu olan her bir kişi sulbünden kendisi gibi birini çıkardığı için
Allah'a hamd etmelidir. Zira kişi bu çocukla anılacak, çocuk ona nispet
edilecek, onun gibi Allah'a ibadet edecek ve bu şekilde yeryüzünde Allah'a
ibadet edenler çoğalacaktır. Çocuğun doğumundan sonra da kişinin yapması
gerekenler vardır. ilk önce çocuğun kulağına ezan okumalıdır. Çocuk doğduğunda
baba sağ kulağına ezanı, sol kulağına da kameti okumalıdır.'' - Bkz: Halimi,
el-Minhac (3/276).
8252- Ubeydullah b. Ebi
Rafi, babasından bildiriyor: "Hz. Fatıma, Hz.
Hasan'ı doğurduğu zaman
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun kulağına namaz için okunan
ezanı okuduğunu gördüm."
8253- Ubeydullah b. Ebi
Rafı, babasından bildiriyor: "Hz. Fatıma, Hasan b. Ali'yi doğurduğu zaman
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun kulağına namaz için okunan ezanı
okudu" veya: " ... okuduğunu gördüm."
8254- Hasan b. Ali'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kimin bir çocuğu olur da sağ kulağına ezanl, sol kulağına da kameti
okursa o çocuğa ümmü's-sibyan (denilen cin) musallat olmaz."
8255- İbn Abbas
bildiriyor: "Hasan b. Ali'nin doğduğu gün Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) kulağına ezan okudu. Sağ kulağına ezanı, sol kulağına da kameti
okudu."
Her iki isnadda da
zayıflık vardır.
Halimi der ki:
"Babanın yeni doğan çocuğuna yönelik ikinci görevi de damağına hurma ile
tahnik yapmasıdır. Hurma bulamazsa tatlı olan benzeri bir şeyle bunu yapar.
Bunu da hayrı ve bereketi umulan biri yapmalıdır.''- Halimi, el-Minhac (3/276).
8256- Ebu Musa der ki:
"Bir oğlum olduğunda onu alıp Hz. Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) getirdim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona İbrahim adını
verdi ve ağzında çiğnediği bir hurmadan da ağzına koydu.''
8257- Başka bir kanalla
bir öncekinin aynısı eklemeleriyle birlikte rivayet edilmiştir.
Halimi der ki:
"Babanın yeni doğan çocuğu na yönelik üçüncü görevi de akıka kurbanı
kesmesidir.'' - Halimi, el-Minhac (3/276).
8258- Ümmü Kürz der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Akika konusunda: ''Erkek çocuğu için
bir birine denk iki, kız çocuğu için ise bir koyun kesilir.'' buyurdu.
8259- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Yahudiler erkek çocuğu için akika kurbanı keserken, kızlar
için kesmez. Siz erkek çocuğu için akika olarak iki, kız çocuğu içinse bir
koyun kesin. ''
Halimi der ki:
"Babanın yeni doğan çocuğuna yönelik dördüncÜ görevi de doğumdan kalan
saçını tıraş etmesidir." - Halimi, el-Minhac (3/276).
8260- Muhammed (b.
Sırin)'in Selman adında bir adamdan bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Doğan her çocuk için akika kesilir. Bundan dolayı
doğan çocuklara akika kesin ve saçlarını tıraş edin" buyurmuştur.
8261- Selman b. Amir
ed-Dabbı bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Doğan her
erkek çocuğu kendisi için kesilecek olan akika kurbanı karşılığında konmuş bir
rehine gibidir. Bundan dolayı doğan çocuğa akika kesin ve saçlarını tıraş edin"
buyurmuştur.
Başkaları ise bunu
Hammad kanalıyla Yunus, Eyyub, Hişam, Habib, Katade ve başkalarından rivayet
etmiştir. - Beyhaki, es-Sünenü'l-Kübra (9/298).
Aynısı bize Hafsa binti
Sirın - Rebab - Amcası Selman b. Amir edDabbi kanalıyla Hz. Peygamber'den
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) rivayet edilmiştir. Buhari de bunu şahid olarak
göstermiştir. - Ebu Davud 3/261 (2839), Tirmizi 4/97-98 (1515) ve İbn Mace
2/1056 (3164).
8262- Cafer b. Muhammed
b. Ali, babasından bildiriyor: "Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) kızı Fatıma, Hasan'ın, Hüseyin'in, Zeyneb'in ve Ümmü Gülsüm'ün
saçlarını tartıp ağırlığınca gümüşü sadaka olarak verdi.''
Halimi der ki:
"Babanın yeni doğan çocuğuna yönelik beşinci görevi de çocuğa isim
koymasıdır."- Halimi, el-Minhac (3/276).
8263- Semure b.
Cundub'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Doğan her çocuk yedinci gününde kendisi için kesilecek olan
akika kurbanı karşılığında konmuş bir rehine gibidir. Yedinci gününde kendisi
için kurban kesilir, başının saçları tıraş edilir ve adı konulur. ''
Ancak adının tahnık
yapıldığı gün konulması daha iyidir. Semure'nin yedinci gün olarak verdiği
tarih isim verilmesi dışında sadece akıka kesilmesi ve saçlarının tıraş
edilmesine yönelik de olabilir.
Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Musa'nın oğlunun adını ona tahnik yaptığı
zaman koyduğuna yönelik bir rivayet zikretmiştik. - 7419 ile 7420. hadislere
bakınız.
8264- Enes b. Malik anlatıyor:
Ebu Talha'nın küçük oğullarından biri rahatsızlandi. Ebu Talha dışarı çıkmışken
de oğlu öldü. Döndüğünde:
"Oğlum nasıl
oldu?" diye sorunca, karısı Ümmü Süleym: "Hiç olmadığı kadar
rahat" dedi. Sonra Ümmü Süleym ona yemek koydu. Yemeği yedikten sonra Ebu
Talha, Ümmü Süleym ile ilişkiye girdi. İlişki sonrasında Ümmü Süleym ona:
"Oğlun öldü" dedi. Sabah olunca Ebu Talha, Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanına gidip olanları anlattı. Hz. Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Dün gece birlikte oldunuz mu?" diye sorunca, Ebu
Talha: "Evet!" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Allahımı Bu ilişkilerini bereketli kıl" diye dua etti.
Ümmü Süleym bu ilişkiden
hamile kaldı ve bir erkek çocuğu doğurdu.
Ebu Talha bana:
"çocuğu al da onu Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
götürelim" dedi. Ümmü Süleym bizimle birlikte birkaç hurma da gönderdi.
Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğu kucağına aldı ve:
"yanında bir şey var mı?" diye sordu. "Evet, birkaç hurma
var" dediğimizde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hurmaları alıp
ağzında çiğnedi. Sonra ağzında ezdiği hurmadan bir parça alıp çocuğun ağzına
koydu. Bu şekilde tahnik yaptıktan sonra ona Abdullah adını verdi.
Buhari ile Müslim,
Sahih'te rivayet ettiler.
Buradaki İbn Sirin, Enes
b. Sirin'dir. Aynısı Hammad b. Mes'ade ve başkasından İbn Avn - Muhammed b.
Sirin kanalıyla rivayet edilmiştir
Hz. Peygamber'in
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), Abdullah b. ez-Zübeyr'e tahnik yapması ve adını
Abdullah olarak koyması konusunda Esma binti Ebı Bekr'den de bir rivayet
bildirilmiştir. - Buhari, akika (6/216) ile menakibu'l-ensar (4/259) ve Müslim,
adab (25,26).
Bütün bunlar da
Semure'nin rivayetinde yedinci gün olarak verilen tarihin sadece isim vermeye
yönelik olduğunu göstermektedir. Doğrusunu da Allah bilir.
Akıka konusunda, çocuğun
ismi ve künyesi konusunda pek çok hadis ve rivayet bulunmaktadır.
es-Sünenü'I-Kübra'da akıka konusu içinde bunları zikrettik. Burada onları
tekrar etmek meşakkatli olacağı için sadece bu rivayetlere yer verdim. Daha
fazlasını isteyenler söz konusu yere müracaat edebilir. - Beyhaki,
es-Sünenü'l-Kübrd (9/298, 311).
8265- Ebu Derda'nın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kıyamet gününde hem kendi adınız, hem de babanızın adıyla
çağrılacaksınız. Bundan dolayı güzel olan isimleri kullanın. ''
8266- Cabir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"ismi benim ismimle aynı olan kişi künyemi kullanmasın. Künyesi benim
künyemle aynı olan kişi ise ismimi kullanmasın. ''
8267- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "isimleriniz
içinde Allah'ın en sevdiği isimler, Abdullah ve Abdurrahman'dır"
buyurmuştur.
Müslim, İbrahim b. Ziyad
Sebelan'dan rivayet etti.
8268- Abdullah b. Cerad
der ki: Mute'den bir adam bana yoldaşlık etti ve birlikte Hz. Peygamber'in
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına vardık. Adam: "Ey Allah'ın Resulül Bir
çocuğum oldu, koymak için en güzel isimler hangileridir?" diye sorunca,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kullandığınız en güzel isimler
Haris ile Hemmam isimleridir. Abdullah ve Abdurrahman da ne güzel isimlerdir.
Peygamberlerin isimlerini de koyabilirsiniz, ancak meleklerin adını
koymayın" buyurdu. Adam: "Peki ya senin adın?" diye sorunca,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İsmimi de koyabilirsiniz, ancak
künyemi kullanmayın" buyurdu.
Buhari başka bir
rivayette bu hadisin isnadı hakkında "Eleştiri vardır" demiştir.
Halimi der ki:
"Babanın yeni doğan çocuğu na yönelik altıncı görevi de çocuğu sünnet
ettirmesidir." - Halimi, el-Minhac (3/277).
8269- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Sünnet olma, etek tıraşı olma, koltuk altlarındaki kılları
alma, bıyığı kısaltma ve tırnakları kesme olmak üzere beş şey
fıtrattandır."
Buhari ile Müslim,
Sahıh'de Süfyan'dan rivayet ettiler. - Buhari,libas (7/56) ve Müslim, taharet
(49).
Züheyr b. Muhammed'in
Muhammed b. el-Münkedir'den bildirdiğine göre Cabir şöyle demiştir:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Hasan ile Hüseyin henüz yedi
günlükken onlar için akika kurbanı kesti ve sünnet ettirdi.''- İbn Adiy,
el-Kamil (3/1075) ve Taberani, M. es-Sağir (2/45).