DEVAM: 11. RESUL-İ
EKREM S.A.V.'İN ASHABININ FAZİLETİ - ÖMER R.A.
حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلَ
بْنُ
مُحَمَّدٍ الطَّلْحِيُّ.
أَنْبَأَنَا
دَاوُدُ بْنُ
عَطَاءٍ
الْمدِينيُّ،
عَنْ صَالِحِ
بْنُ كَيسْاَنَ،
عَنْ ابْن
شِهَابٍ،
عَنْ سَعِيْد
بْنُ الْمُسَيَّبِ،
عَنْ أُبَيِّ
بْنُ كَعْبٍ،
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ:
((أَوَّلُ
مَنْ
يُصَافِحُهُ الْحَقُّ
عُمَر.
وَأَوَّلُ
مَنْ
يُسلِّمُ عَلَيْهِ.
وَأَوَّلُ
مَنْ
يَأْخُذُ
بِيَدِهِ
فِيدخْلُهُ
الْجَنَّة)).
فِي
الْزَوَائِدِ:
إسناد
ضَعِيْف. فِيه
داود بْنُ
عطاء
المدينيّ،
وقد اتفقوا
عَلَى ضعفه. وباقي
رِجَالُهُ
ثِقَاتٍ.
وَقَالَ
السيوطيّ:
قَالَ الحافظ
عماد الدين بْنُ
كثير، فِي
جامع
المسانيد:
هَذَا الحديث منكر
جداً، وما
هُوَ أبَعْد
من أَن يكون
موضوعاً.
Ubeyy bin Ka'b
r.a.’den rivayet edildiğine göre kendisi: Resulullah s.a.v. şöyle buyurdu ,
demiştir: ''Hakk’ın, musafaha ettiği (tokalaştığı) ve selam verdiği ilk adam
Ömer’dir. Hakk’ın, elinden tutup Cennet’e koyduğu ilk kişi de O’dur.''
Not: Zevaid de:
‘’Bu hadis’in isnadındaki ravilerden Davud bin Ata’ el-Medeni’nin zayıflığında
ittifak edildiği için bu isnadın zayıf olduğu diğer ravilerinin sika oldukları
ve hafız imamu’d-din bin Kesir’in cami’u’l-mesanid adlı eserinde: bu hadis’in
cidden münker olup, mevdu olmaktan uzak olmadığını ve bu’nun tek sebebinin ravi
Davud bin Ata’ olduğnu söylediği’’ bildiriliyor.
AÇIKLAMA: Hadisin metninde geçen «Hak» kelimesi çeşitli şekillerde yorumlanmıştır.
Sindi bu muhtemel manaları şöyle anlatır: Hak'tan murad hak sahibidir. O da
hakkı ve doğruyu ilham'a memur kılınan Melektir. Hak ve doğruyu insanların
kalbine atmakla görevli memurun herkesten önce Ömer (r.a.) ile tokalaşması,
selamlaşması, elinden tutup Cennet'e koymasının maması Omer'in herkesten önce hak
ve doğruyu duyup söylemesi, uygulaması ve bunun neticesinde Cennetle
mükafatlanmasında ilerde oluşudur.
Hak'tan maksad,
batıl'ın karşıtı da olabilir. Buna göre hakkın Ömer (r.a.) ile tokalaşması ve
selamlaşması, istişare ve sairede isabetli görüş ve sözün herkesten önce onun
tarafından zuhur etmesidir.
Hak ve doğru
söz ve hareketlerin Ahiret günü güzel bir suret şeklinde tecessüm ederek
Cennet'e götürücü bir rehber olacağı manası da muhtemeldir. «Elinden tutup ...
" tabirinden murad da rehberliktir.
Hak hangi
manaya yorumlanırsa yorumlansın burada belirtilen, Ömer (r.a.)'in üstünlüğü
genel anlamda değildir. Ancak isabetli konuşmadaki başarısı yönü iledir.
Hak'tan, Allah
Teala'nın kasdedilmesi ihtimali uzak olmakla beraber sakıncalıdır. Zira bu
takdirde, Ömer (r.a.)'in Nebi'lerden üstünlüğü gibi bir mana çıkarılabilir, ki
bunun imkansızlığı besbellidir.