((فَضْلُ
عُثْمَانَ
رَضِيَ
اللّهُ
عَنْهُ))
11. RESUL-İ EKREM
S.A.V.'İN ASHABININ FAZİLETİ - OSMAN R.A.
حَدَّثَنَا
أَبُو
مَرْوَانَ،
مُحَمَّدُ بْنُ
عُثُمَان
العُثْمَانِيُّ.
حَدَّثَنَا أَبِي،
عُثُمَان
بْنُ خَالِد،
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَن
بْنُ أَبِي
الزِّنَادِ،
عَنْ
أَبِيهِ،
عَنْ الأَعْرَجِ،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
-
أَن رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
قَالَ:
((لِكُلِّ
نَبِيٍّ
رَفِيقٌ فِي
الْجَنَّة.
وَرَفِيقِي
فِيهَا
عُثُمَان
بْنُ عَفَان)).
فِي
الْزَوَائِدِ:
إسناده
ضَعِيْف. فِيه
عُثُمَان
بْنُ خَالِد،
وَهُوَ
ضَعِيْف
باتفاقهم.
Ebu Hureyre
r.a.’den: şöyle dediği rivayet edilmiştir: Resul-i Ekrem sallallahu aleyhi ve
sellem buyurdu ki: ‘’Cennette her Nebi'in bir arkadaşı olur. Orada benim
arkadaşım da Osman bin Affan’dır.’’
Not: Zevaid de:
Bu hadis’in senedi zayıftır, zira senedde bulunan Osman bin Halid zayıf bir
ravidir. Fakat Tirmizi Bu hadisi Talha bin Ubeydullah yoluyla rivayet etmiş ve
isnadının kuvvetli olmayıp ‘’ğarib’’ olduğunu ifade etmiştir.
AÇIKLAMA: Metinde geçen «Refik» kelimesi: genellikle yol arkadaşı manasında
kullanılır. Bazen de sadece arkadaş anlamında kullanılır. Burada. ikinci ma'na
kasdedilmiştir.
Sindi, Osman
r.a.'ın, Cennette Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e refik oluşunun
sebebi şu ayet-i celile'nin işaret ettiği ilahi müjdedir:
,,(Dünyada)
zürriyetleri iman edip kendilerine uyan mu'minlere, (Ahirette) zürriyetlerini
kavuştururuz. (Onları da, baba ve dedeleri gibi Cennet'e idhal ederek
büyüklerinin derecelerine yükseltiriz.) Bununla beraber (baba ve dedelerinin)
amellerinden hiç bir şey eksiltmeyiz.» (Tur suresi, 21. ayet)
Çünkü; bu
ayet'e göre Resul-i Ekrem'in muhterem kızları Cennette Nebi'in yanında
olacaklardır. Osman da bu iki kerimenin eşi olduğu için onlara tabi olacak, dolayısı
ile o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanında bulunacaktır.
Ali (r.a.) de
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in damadı olduğu 'halde ondan bahsedilmeyip,
Nebi'e arkadaşlığın Osman r.a.'a veriliş sebebine gelince, Osman r.a. Nebi
s.a.v.'in zürriyetinden sayılmazdı. Fakat Ali r.a. Nebi s.a.v.'in çok yakın
akrabası oluşu ve onun eğitiminde nevş-ü nema bulması dolayısı ile
zürriyetinden sayılmaktadır Ayet'in gereğince onun arkadaşlığı da zaten tabii
görülür. Artık bunu belirtmeye gerek kalmamış olur. Diğer taraftan hadiste
Cennette Nebi ile arkadaşlığın Osman r.a.'a inhisar ettiğine dair her, hangi
bir belirti veya işaret bile yoktur. der. (Sindi)