11. RESUL-İ EKREM
S.A.V.'İN ASHABININ FAZİLETİ - TALHA BİN
UBEYDULLAH
حَدَّثَنَا
عَلِيّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
وَعُمَرو
بْنُ عَبْدِ
اللَّه
الأَوْدِيُّ،
قَالاَ:
حَدَّثَنَا
وَكِيْعٌ.
حَدَّثَنَا
الصَّلْتُ
الأَزْدِيُّ.
حَدَّثَنَا
أَبُو
نَضَرَةَ،
عَنْ جَابِر؛
-
أَن طَلْحَةَ
مَرَّ عَلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى
الِلَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ. فَقَالَ:
((شَهِيدٌ
يَمْشِي
عَلَى وَجْهِ
اْلأَرْضِ)).
Cabir (bin
Abdillah) r.a.’den rivayet edildiğine göre kendisi demiştir ki:
Talha r.a. (bir
ara) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in yanından geçtikten sonra Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem :
‘’(Talha) yer
yüzünde yürüyen bir şehiddir,’’ buyurdu.
AÇIKLAMA:
Sindi. hadisin
çeşitli şekilde yorumlandığını şöyle anlatır:
1. Talha
hayatta iken Allah yolunda ölümü tatmıştır. Yani Melekut alemine ve Allah'ın
azarnet ve cemal deryasına dalarak dünya ile alakası kesilmiştir. Bu yoruma
göre ölümden maksad dünya aleminden kalbin kesilmesi ve ilahi cezbeye
dalmaktır.
"Sizler
ölmezden' önce ölünüz» sırrına mazhar olmuştur.
2. Talha Allah
yolunda yaptığı cihad esnasında bir çok çetin elem ve acılar çekmek suretiyle
ölen kişinin duyduğu acı gibi ıztırab duymuştur.
3. Talha şehid
olarak ölecektir.
Son yoruma göre
hadis Nebi'in bir mucizesidir. Çünkü yukarda belirtildiği gibi Cemel vak'asında
şehid edilmiştir.
Tirmizi'nin
Cabir bin Abdillah'tan rivayet ettiği metnin tercemesi şöyledir:
«Kim, yer
yüzünde yürüyen bir şehid'e bakmaktan hoşlanırsa Talha bin Ubeydillah'a baksm.»