DEVAM: 16 - KUR'AN-I
ÖGRENEN VE ÖGRETENİN FAZİLETİNİN BEYANI BABI
حَدَّثنَا
عمرو بْن
عُثُمَان بْن
سَعِيْد بْن
كثير بْن
دينار الحمصي.
حَدَّثنَا
بْن مُحَمَّد
بْن حرب، عَنْ
أَبِي عمر،
عَنْ كثير بْن
زإِذَان،
عَنْ عاصم بْن
حمزة، عَنْ
عَلِيّ بْن
أَبِي طالب؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ: ((من
قرأ القرآن
وحفظه أدخله اللَّه
الجنة وشفعه
فِيْ عشرة من
أهل بيته. كلهم
قَدْ استوجب
النار)).
Ali bin Ebi Talib
r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurmuştur:
'' Allah,
Kur'an’ı okuyup hıfz eden kimseyi Cennet’e idhal eder ve Cehennem’e kesinlikle
müstehak olan ev halkından on kişi hakkında şefaat etmesini kabul eder. ''
AÇIKLAMA:
Bu hadis Kur'an-ı
Kerim'i okuyup hıfzetmenin faziletini beyan ediyor. Böyle bir mu'min'in
Cennetle mükafatlandırılacağı gibi onun aile efradından Cehennem azabına
kesinlikle müstahak olmuş olan on kişi için yapacağı şefaatın Allah tarafından
kabul buyurulacağını müjdeliyor. Ancak şu var ki; Kur'an'ı okuyup hıfzetmekle
beraber onunla amel etmek, emir ve yasaklarına riayet etmek şartı da hatırdan
uzak tutulmamalıdır. Bu şart olmayınca, Kur'an'ı okuyup hıfzetmek ile bu ve
benzeri hadisler ile va'd edilen mükafatlara pek kavuşulamaz.
Hadisteki:
«Cennet'e idhal
eder" fıkrasından maksad Cehennem'e girmeden CennetIik kılmaktır. Aksi
takdirde bilindiği gibi zerre miktarı imanı olan herkes netice itibari ile
Cennet'e girecektir.
Metindeki:
'Cehennem'e kesinlikle müstahak olan ... ' fıkrasından maksad da küfürden başka
günahlar sebebiyle Cehennem'e müstahak olmak durumudur. Çünkü küfür üzerinde
ölen kimseler için şefaatın kabulü ve Cehennem'den kurtarılmaları söz konusu
değildir. Zira böylelerin ebedi olarak Cehennemde kalmaları ve onlar için
şefaatin kabul edilmiyeceği nasslar ile sabittir.
Miftahü'l-Hace
müellifi diyor ki: Bu hadis Mu'tezile'nın görüşünü reddeder. Çünkü onlara göre
büyük bir günah işliyen mükellef ebedi olarak Cehennemliktir. Ona şefaat da
edilemez Şefaat yalnız derecelerin yükseltilmesi içindir.»