DEVAM: 16 - KUR'AN-I
ÖGRENEN VE ÖGRETENİN FAZİLETİNİN BEYANI BABI
حَدَّثنَا
العباس بْن
عَبْد اللَّه
الواسطي.
حَدَّثنَا
عَبْد اللَّه
بْن غالب
العباداني،
عَنْ عَبْد
اللَّه بْن
زياد
البحراني، عَنْ
عَلِيّ بْن
زَيْد، عَنْ
سَعِيْد بْن
الَمْسيب،
عَنْ أَبِي
ذر؛ قَالَ: قَالَ لي
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ: ((يا
أبا ذر! لأن
تغدو فتعلَمْ
آية من كتاب
اللَّه، خير
لك من أَن
تصلي مائة
ركعة. ولأن
تغدو فتعلَمْ
بابا من
العلَمْ، عمل
بِهِ أَوْ
لَمْ يعمل،
خير من أَن
تصلي ألف
ركعة)).
-
قَالَ
الَمْنذري:
إِسْنَادُهُ
حسن. لَكِن فِيْ
الزوائد
أَنَّهُ ضعّف
عَبْد اللَّه
بْن زياد،
وعلي بْن
زَيْد بْن
جدعان، قَالَ:
وله شاهدان
أخرجهما
الترمذيّ.
Ebu Zer(i Gıfari)
r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem :
'' Ey Eba Zer' !
Sabahleyin evinden çıkıp Kur'an’dan bir ayet öğrenmen senin için yüz rekat
nafile namaz kılmandan daha hayırlıdır. Yine sabahleyin evinden çıkıp
mükellefin ameli ile ilgili olan veya olmayan ilimden bir babı öğrenmen (senin
için) bin rekat nafile namazdan daha hayırlıdır. ''
Not: EI•Münziri
hadisin isnadının hasen olduğunu söylemiştir. Zevaid yazarı, seneddeki
ravilerden Abdullah bin Ziyad ile Ali bin Zeyd'in zayıf oldukları söylendiğini
beyan ettikten sonra Tirmizi'nin tahriç ettiği iki şahid ile hadisin takviye
edildiğini belirtmiştir.
AÇIKLAMA:
Hadis Kur
an'dan bir ayet öğrenmenin yüz rek'at nafile namazdan daha çok sevab olduğunu,
keza yararlı olan ilimden bir bab'ın öğrenilmesinden hasıl olan sevabm bin rek'at
nafile namazın sevabmdan daha fazla. olduğunu bildiriyor. Öğrenilmesine
çalışılacak ilmin mükellefin fiillerine ait olması yani fıkıh ilmi olması şart
değildir. İster amel'e ister akaid'e ait olsun fark etmez. Sindi, hadiste geçen
ilmi bu şekilde ameli ve itikadi diye izah etmiştir.