DEVAM: 17 - ALİMLERİN
FAZILETİ VE İLiM TALEBİNE TEŞVİK BABl
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
يَحْيَى.
حَدَّثنَا
عَبْد الرزاق.
أَنْبَأَنَا
معمر، عَن
عاصم بْن أبِي
النجود، عَن
زر بْن حبيش؛
قَالَ:
-
أتيت صفوان
بْن عسال
المراديَّ،
فقَالَ: مَا
جَاءَ بك؟
قلت: أنبط
العلم. قَالَ:
فإني سَمِعْت
رَسُول اللّه
صَلى اللّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
يَقُولُ: ((مَا
من خارج خرج
من بيته فِي
طلب العلم إِلاَّ
وضعت لَهُ
الملائكة
أجنحتها، رضا
بما يصنع)).
فِي
الْزَوَائِدِ:
رجال إِسْنَادُهُ
ثقات. إِلاَّ
أَن عاصم بْن
أبِي النجود اختلط
بأخرة.
Zirr bin Hubeyş
r.a. ‘den şöyle dediği rivayet edilmiştir:
Ben Safvan bin
Assal el-Müradi’nin yanına uğradım. Kendisi bana: Ne maksatla geldin? diye
(geliş sebebimi sordu.) Ben: İlmi yayarım (veya tahsil ederim), dedim. Safvan
bunun üzerine:
Şüphesiz ben
Resulullah s.a.v.’den şunu buyururken işittim:
'' İlim talebi
uğrunda evinden çıkan herkesin (mu'minin) bu davranışından melekler rıza ve
hoşnutluklarını açıklamak üzere kanadlarını onun için indirirler. ''
Not: Zevaid de:
‘’Hadis’in isnadındaki ravilerin tümü sikadır, sadece Asım bin Ebi Necud
ömrünün sonlarında ihtilat’a uğramıştır. (hafıza sorunu yaşamıştır)’’ deniyor.
Mahir: Zevaid
açıklamasında Muhtelit ravi’nin bu hadisi rivayet ederken ihtilat’a mübtela
olup olmadığı bildirilmiyor, ayrıca ihtilat’a uğramış ravi’den sika bir
ravi’nin rivayeti ğarib olur, bu nedenle hadis’in sağlam olduğunu kabul etmek
daha uygundur.
Bu hadis’in
geniş hali Tirmizi tarafından hasen sahih olarak rivayet edilmiştir. Buradaki
kısım Tirmizi de mevkuf şekilde rivayet ediliyor.
TİRMİZİ RİVAYETİ İÇİN BURAYA TIKLAYIN
AÇIKLAMA:
Hadisin
metninde bulunan طلب
العلم cümlesi iki şekilde açıklanmıştır.
Sindi bu cümleyi -Ben ilim taleb ederim, alimlerin kalbIerinden çıkartıp kendi
kalbime yerleştiririm- diye açıklamıştır. Bu arada İmam Suyuti'nin Nihaye,.
müellifine uyarak cümleyi şöyle açıkladığını beyan etmiştir:
Ben ilmi
açıklıyarak halk arasında yayarım." Sindi daha sonra: Bu ikinci yorumun
zahirine göre Zirr halka ilim öğretmek için evinden çıkmış oluyor. Halbuki bu
mana Resılluııah'a ait olan hadisin son kısmına pek uygun olmuyor. Çünkü hadis
ilim öğretmek değil de öğrenmek için evinden çıkan kimsenin faziletini beyan
buyuruyor .
Meleklerin
kanatıarını indirmeleri,. tabirinin yorumu hakkın.da 223 nolu hadisin izahı
yapıldı.
Zevaid'de,
hadis'in isnadındaki ravilerin sika oldukları, ancak Asım bin Ebi'n-Necud'un
hafızasının son zamanlarında zayıfladığı bildiriliyor. Sindi bu malumatı
verdikten sonra hadisin Ebu'd-Derda tarafından da rivayet edildiğini
hatırlatıyor (223 nolu hadis)
Safvan b.
Assal'ın Hal tercemesi:
Safvan bin
Assal el-Müradi el•Cemeli Resulullah s.a.v. ile beraber 12 savaşa katılmıştır.
20 hadisi vardır. Abdullah İbn-i Mes'ud ve Zirr bin Hubeyş kendisinden hadis
rivayetinde bulunmuşlardır. (Hulasa, 174)