DEVAM: 20 - İNSANLARA
HAYRI ÖĞRETENİN SEVABININ BEYANI BABI
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
يَحْيَى.
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
وهب بْن عطية.
حَدَّثنَا
الوليد بْن
مسلم.
حَدَّثنَا
مرزوق بْن
أبِي الهذيل.
حَدَّثنِي
الزهري.
حَدَّثنِي
أَبُو عَبْد
اللّه الأغر،
عَن أبِي
هُرَيْرَةَ؛
قَالَ:
-
قَالَ
رَسُول اللّه
صَلى اللّه
عَلَيْهِ وَسَلَّمْ:
((أَن مما يلحق
المؤمن من
عمله وحسناته
بَعْد موته،
علما علمه
ونشره، وولدا
صالحا تركه.
ومصحفا ورثه،
أو مسجدا
بْناه أو بيتا
لابْن السبيل
بْناه، أو
نهرا أجراه أو
صدقة أخرجها
من ماله فِي
صحته وحياته.
يلحقه من
بَعْد موته)).
-
نقل عَن ابْن
المنذر
اَنَّهُ
قَالَ:
إِسْنَادُهُ
حسن. فِي
الْزَوَائِدِ:
إِسْنَادُهُ
غريب. ومرزوق
مختلف فِيه.
وقد رَوَاهُ
ابْن خزيمة
فِي صحيحه عَن
مُحَمَّد بْن
يَحْيَى الذهَلْيّ
بِهِ.
Ebu Hureyre
r.a.’den rivayet edildiğine göre: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurmuştur:
''Mu'min
kişinin öldükten sonra kendisine ulaşan amelinden ve hayratından birkaç tanesi:
Öğrettiği ve yayınladığı ilim, geride bıraktığı Salih evlat, miras olarak
bıraktığı Mushaf, yaptırdığı mescid, yolcular için inşa ettirdiği ev, akıttığı
su, sağlığı tam yerinde iken malından çıkardığı sadakadır. Bunlardan hangisini
işlemiş ise ölümünden sonra kendisine ''onun sevabı'' ulaşır. ''
Not: İbnü'l-Münzir'den
nakledildiğlne göre kendisi bu hadisin isnadının hasen olduğunu söylemiştir.
Zevaid ise isnadın ğarib olduğunu, ravi Merzuk'un sika olup oimauığında alimler
arasında ihtilaf bulunduğunu ve İbn-i Huzeyme'nin kendi sahih'ine Muhammed bin
Yahya'dan aynı senedle rivayet ettiğini beyan etmiştir.
AÇIKLAMA:
Baba ile ana,
çocuğunun dünyaya gelişine sebep oldukları ve ona din terbiyesini vermek
suretiyle irşud ettikleri için onların bir nevi emeği, kazancı olduğu için
hadiste evlad da amellerin bir çeşidi sayılmıştır,
Sindi diyor ki
mushaf ve ondan sonra sıralanan hayırlı işler hakikatan veya hükmon sadaka-i
cariye cinsinden oldukları için sanki bu hadis, bir önceki hadisin izahında
andığımız Ebu Hureyre r.a.'in hadisinin tafsilatıdır,
Hadisin, sadaka
ile ilgili cümlesinde -Sağlığı tam yerinde iken malından .. ,- sağlığın tam
yerinde oluşunun belirtilmesinin sebebi şudur:
İnsan sıhhati
yerinde olduğu zaman, dünya malına hırsı fazla olur çeşitli yönlerden ondan
yararlanabilir, harcama sahası daha geniş olur, böyle bir ortamda sadaka vermek
daha çok sevabı mucibtir. Nitekim bir adamın Resul-i Ekrem'e -Hangi sadaka daha
erdaldır? şeklindeki sorusuna şöyle cevap buyuruluyor:
''Sen sağlıklı
ve ihtiraslı iken sadaka vermen.''