DEVAM: 23 - İLİMDEN
FAYDALANMAK VE ONUNLA AMEL ETMEK BABI
حَدَّثنَا
عَلِيّ بْن
مُحَمَّد،
ومُحَمَّد
بْن إسماعيل.
قالاَ:
حَدَّثنَا
عَبْد الرحمن
بْن مُحَمَّد
المحاربي.
حَدَّثنَا
عَمَّار بْن
سيف، عَن
أَبِي معاذ
البصري. ح
وحَدَّثنَا
عَلِيّ بْن مُحَمَّد.
حَدَّثنَا
إسحاق بْن
منصور، عَن عَمَّار
بْن سيف، عَن
أَبِي معاذ،
عَن ابْن سيرين،
عَن أَبِي
هريرة؛ قَالَ: -
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ:
((تعوذوا
بالله من حب
الحزن)) قَالُوا:
يَا رَسُولَ
اللَّه! وما
جب الحزن؟
قَالَ ((واد
فِيْ جهنم
يتعوذ منه
جهنم كُلّ
يَوْم
أربعمائة
مرة)) قَالُوا:
يَا رَسُولَ
اللَّه! ومن
يدخله؟ قَالَ
((أعد للقرء
المراثين
بأعمالهم. وإن
من أبغض
الاقراء
إِلَى اللَّه
الذين يزورون
الأمراء)). قَالَ
المحاربي:
الجورة. قَالَ أَبُو
الحسن:
حَدَّثنَا
حازم بْن
يَحْيَى. حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ، ومُحَمَّد
بْن نمير.
قالاَ:
حَدَّثنَا
ابْن نمير،
عَن معاوية
النصري، وكان
ثقة. ثُمَّ
ذكر الحديث
نحوه
بإِسْنَادُهُ. حَدَّثنَا
إبراهيم بْن
نصر.
حَدَّثنَا
أَبُو غسان،
مَالِك بْن إسماعيل.
حَدَّثنَا
عَمَّار بْن
سيف، عَن أَبِي
معاذ.
حَدَّثنَا
مَالِك بْن
إسماعيل: قَالَ
عَمَّار: لاَ
أدري
مُحَمَّد
أَوْ أَنْس
بْن سيرين.
Ebu Hureyre
r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
''
Cubbu’l-Huzn (veya) Cubbu’l-Hazan’den Allah’a sığınınız'', buyurdu.
Sahabiler, Ya
Resulallah! Cubbu’l-Huzn (veya Cubbu’l-Hazan nedir? diye sordular. Resulullah
onlara cevaben:
'' Cehennem’de
öyle bir deredir ki Cehennem her gün dürtyüz defa ondan (Allah’a) sığınır '',
buyurdu. Sahabiler: Ya Resulallah!
Kimler bu dereye girer? diye sordular. Resulullah s.a.v.:
'' O dere,
amelleri ile riyakarlık eden Kur'an okuyucuları için hazırlanmıştır. Allah’ın
en çok öfkelendiği kurralardan bir kısmı da şüphesiz emirleri ziyaret eden
okuyuculardır, buyurdu. (Ravi) el-Muharibi dedi ki emirlerden maksat zalim olan
emirlerdir. ''
AÇIKLAMA: Sindi diyor ki hadiste geçen Cubb lugatta çevresi
örülmemiş olan kuyu demektir. Hazan ve Hüzn. ise hüzün ve keder manasınadır.
Hadiste kullanıldığı gibi iki kelimenin bir araya getirilmiş şekli ise özel
isimdir. Bunun sözlük manası düşünülürse: Keder kuyusu demek oluyor.
Cehennem'in bu dereden Aııah'a sığınması zahirine göre manalandırılmıştır.
Çünkü Allah her şeye kaadirdir. Cehennem'in diğer dereleri bu dereden Allah'a
sığınabilirler. Yahut da bu sığınma, Cubbu'l-Huzn denilen derenin azabınm
şiddetinden kinayedir, diye yorum yapılabilir.
Her iki halde
de Cehennem'den murad, mu'minlerin günahkarlarına ait olan Cehennem'dir. Zira
kafirlerin ve münafıkların Cehennemdeki yerleri CubbU'I-Huzn'den daha
şiddetlidir.
İbn-i Maceh, bu
hadis için müteaddit senedler ve her senedde müteaddit haller zikretmek
suretiyle hadisin kuvvetini belirtmek istemiştir. SenedIerin asıl arapçası
mevcut olduğu için bir hayli yer alacak olan türkçesini yazmaya lüzum
görmüyoruz. Yalnız şunu belirtelim. Ravilerden Ammar demiştir ki senedIerde
İbn-i Sirin diye geçen ravinin Muhammed İbn-i Sirin mi. yoksa Enes ibin-i Sirin
mi olduğunu bilemeyeceğim. Her iki zat kardeş olup Sirin'in oğullarıdır.
r.anhum.