6 – ABDEST’İN SEVABINI
BEYAN BAB’I
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
حَدَّثنَا
أَبُو
معاوية، عَن
الأَعْمَش، عَن
أَبِي صالح،
عَن أَبِي
هُرَيْرَة؛
قَالَ: - قَالَ
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلمْ: ((أَن
أحدكم إِذَا
توضأ فأحسن
الوضوء،
ثُمَّ أتى
المسجد لاَ
ينهره إِلاَّ
الصلاة، لم
يخط خطوة
إِلاَّ رفعه
اللَّه عز وجل
بِهَا درجة،
وحط عَنْهُ
بِهَا خطيئة، حَتَّى
يدخل المسجد)).
Ebu Hureyre
r.a.’den rivayet edildiğine göre kendisi Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
şöyle buyurdu, demiştir:
‘‘Biriniz abdest
almak istediğinde güzelce abdest alıp sonra mescide varır ve yalnız namaz onu
ev'den çıkarır durumda olunca mescide girinceye kadar attığı her adım ile Allah
Azze ve celle onu bir derece yükseltir ve onun bir hatasını afv eder. ‘‘
AÇIKLAMA: Hadisin: «Güzelce abdest ... " tabirinden
maksad, sünnetlerine ve adabma riayet etmek suretiyle alman abdesttir.
Müslim'in abdestin faziletine ait babda zikrettiği hadisleri açıklayan Nevevi:
''Güzelce abdest..." cümlesindeki ''Güzellik" tabiri hakkında şunları
söyler: Yani adabına riayet ederek tam ve mükemmel bir abdest alır.
Hadis abdestin
şartlarını ve adabmı öğrenmeye, buna göre abdest almaya. abdest alırken
ihtiyatlı davranarak bütün alimlere göre sıhhatli bir abdest almaya gereken
önemi vermeye teşvik eder. Alimler arasında bulunan ihtilafları fırsat bilerek
bunlar arasında en kolayını ve ruhsatıarı seçmeye girişmemelidir. Daima
ihtiyatlı davranıp azimetlerden ayrılmamalıdır. Bu noktadan hareketle alimler
arasında ihtilaflı olan: Abdest almaya başlarken Besmele çekmek, abdest için
niyet etmek, ağıza su almak,_ buruna su çekmek, başın tamamını meshetmek,
kulakların tamamını meshetmek, abdest uzuvlarını oğuşturmak, bunların yıkanması
ve mesh işini ara vermeden tamamlamak, abdestte tertibe (sıralamaya) riayet
etmek ve benzeri hususları yerine getirmeli, temizleyiei olduğu icma' ile sabit
olan suyu tercih etmelidir.
Hadisin
''Yalnız namaz onu hareket ettirerek, evden çıkanr" cümlesi ibadetlerde
ihlaslı olmaya teşvik eder. Evinde abdest alan bir mu'min sırf mescidde namaz
kılmak için evinden çıkıp mescide gittiği zaman evinden camiye kadar attığı her
adım başına bir derece yükselir ve bir küçük günahı afv olur. Evinden başka iş
için çıkan kimse daha sonra camiye varsa bile bu yüce sevabı alamaz.