11 - HELA'DA ALLAH
(AZZE VE CELLE) 'Yİ ZİKRETMEK VE YÜZÜK (TAŞIMA) BABI
حَدَّثنَا
سُوَيْد بْن
سَعِيْد.
حَدَّثنَا يَحْيَى
بْن ذكريا بْن
أَبِيْ
زائدة، عَن أبيه،
عَن خالد بْن
سلمة، عَن
عَبْد اللَّه البهي،
عَن عروة، عَن
عَائِشَة؛ - أَن
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كَانَ يذكر
اللَّه عَلَى
كُلّ أحيانه.
Aişe r.a.’den
şöyle dediği rivayet edilmiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem,
zamanlarının hepsinde Allah’ı zikrederdi.
AÇIKLAMA: Hadis Resul-i Ekrem s.a.v.'in her zaman Allah
Teala'yı andığını ifade eder. Camiü's-Sağir'in şerhi Azizi'de
Alkami'den
nakledildiğine göre Ed-Demiri, şöyle demiştir: «Hadisten maksad, Resul-i
Ekrem'in abdestli iken, abdestsiz iken, yaya yürürken, binek üzerinde giderken,
yatarken, otururken ve ayakta iken v.s. bütün hallerinde Allah'ı andığını ifade
etmektir. Ancak alimler cünüp bir kimse ile hayız halindeki kadının Kur'an
okuyup okuyamaması hakkında ihtilaf etmişlerdir. Cumhur, bunların Kur'an
okumalarının haram olduğuna hükmetmiştir.» Remii. bunların Kur'an niyeti ile
okumaları haramdır; zikir niyeti ile okumaları veya ne Kur'an ne de zikir
niyeti olmaksızın okumaları haram değildir, demiştir. (Camiu's-Sağir şerhi
EI-Azizı CiId 3, Sah. 159)
Sindi de diyor
ki: «Hadiste geçen; «Zamanlarının hepsinde ...
tabirinden maksad,örf ve adete göre anlaşılan genel zamandır. Çünkü,
tuvalet yaparken ve cinsi temas halinde dil ile zikir yapmaya ara verdiği bu
hallerde kalben zikretmekle yetindiği söylenmiştir. Hadisteki «zamanlarının
hepsinde ... » tabirinden maksat bu gibi hallerin dışında kalan vakitlerdir,
diye yorum yapıldığı gibi «zamanlar kelimesini tevil etmeyip istisnasız bütün
zamanlar manasına almak da mümkündür. Bu takdirde hadisteki: «Zikir» den murad
kalben yapılan zikirdir. Çünkü istisnasız her zaman kalben Allah'ı anmak için
bir mani yoktur.»
Hülasa: Eğer
hadisteki zikir'den maksad dil ile Allah'ı anmak ise hadisteki zamanlardan
murad vakitlerin ekserisidir. Şayet zikirden maksad kalben Allah'ı anmak ise
«zamanlar» tabiri olduğu gibi bırakılır, teviline lüzum kalmaz.