DEVAM: 22 - FAZA (=
AÇIK YER) DE ABDEST BOZMAK iÇİN UZAKLAŞMAK BABI
حَدَّثنَا
العباس بْن
عَبْد العظيم
العنبري.
حَدَّثنَا
عَبْد اللَّه
بْن كثير بْن
جعفر.
حَدَّثنَا
كثير ابْن
عَبْد اللَّه
المزني، عَن
أبيه، عَن
جده، عَن بلال
بْن الحارث
المزني؛
-
أَن رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كَانَ إِذَا
أراد الحاجة
أبعد.
فِيْ
إِسْنَادُهُ
كثير بْن
عَبْد
اللَّه، ضَعِيْف.
قَالَ
الشافعي: هُوَ
ركن من أركان
الكذب.
Bilal bin
El-Haris El-Müzeni r.a.’den şöyle dediği rivayet edilmiştir:
Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem abdest bozmak istediği zaman uzaklaştırırdı.
Not: Sindi
diyor ki: Bu hadisin isnadında Kesir bin Abdillah bulunduğu için isnad
zayıftır. Şafii. Kesir hakkında: ''Q, yalanın temellerinden bir temeldir.
demiştir.''
AÇIKLAMA:
Bu babta geçen
6 hadisin metinleri ve senedIeri aynı olmamakla beraber hepsi açık yerlerde
abdest bozmak istendiğinde halktan uzaklaşmayı emreder. Müslim «Hayız»
kitabının 20. babını «Su dökerken örtünme» başlığı ile açarak AbduIIah bin
Ca'fer r.a.'den rivayet ettiği halde Ca'fer ezcümle şunu söyler:
«Resulullah
abdest bozmak istediği zaman ya yüksekçe bir yerin arkasında veya hurma bahçesi
duvarının arkasında oturmak (suretiyle gözlerden uzak olmaktan çok hoşlanırdı.-Nevevi
de bu arada şöyle söyler: "Hadis, abdost bozmak için insan vücudunun
tamamının halkın gözünden saklanacağı bir duvar veya kaya ve benzeri bir şeyin
arkasına geçmenin müstahab olduğuna delalet eder.
Bu, Sünnet-i
Müekkededir. Müellifimiz de bu hadisi bundan sonraki babta (340 nolu)
zikretmiştir.