27- KÜÇÜK ABDEST
BOZARKEN KENDİSİNE SELAM VERİLEN ADAM'IN DURUMUNUN BEYANI BABI
حَدَّثنَا
إسماعيل بْن
مَحَمَّد
الطلحي، وأحمد
بْن سَعِيْد
الدارمي.
قَالاَ:
حَدَّثنَا
روح بْن
عبادة، عَن
سَعِيْد، عَن
قتادة، عَن
الحسن، عَن
حصين بْن
الَمْنذر بْن
الحارث بْن
وعلة، أَبِي
سلَمْان
الرقاشي، عَن
الَمْهاجر
بْن قنفذ بْن
عمير بْن
جذعان؛
-
قَالَ: أتيت
الْنَّبِيّ
صَلى اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
وَهُوَ يتوضأ.
فسلَمْت عَلَيْهِ
فلَمْ يرد
عَلِيّ
السلام.
فلَمْا فرغ
مِنْ وضوئه،
قَالَ ((إنه
لَمْ يمنعني
مِنْ أَن أرد إليك،
إِلاَّ
إِنَّي كُنْت
عَلَى غَيْر
وضوء)).
قَالَ أَبُو
الحسن بْن
سلَمْة:
حَدَّثنَا أَبُو
حاتم.
حَدَّثنَا
الأنصاري عَن
سَعِيْد بْن
أَبِي عروبة.
فذكر نحوه.
El-Muhacir bin
Kunfuz bin Umeyr bin Cuzan r.a.’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir:
Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem küçük abdestini bozarken ben yanına varıp selam verdim. O,
selamımı hemen almadı.( Abdest aldıktan sonra selamı cevapladı) ve abdestle
meşguliyetini bitirince şöyle buyurdu:
‘‘Senin selamını
(hemen) almama yegane mani, benim o esnada abdestsiz olmam idi. ''
Ebul-Hasan bin
Seleme’de: Ebu Hatim, El-Ensari, Said bin Ebi Arube… senedi ile bu hadisi
rivayet etti.
AÇIKLAMA:
Hadisin;
....... = «O, abdest alırken» cümlesini «O, küçük abdestini bozarken» diye
terceme ettik. Çünkü Nesei ve Ebu Davud'un rivayetinde; ........ = "'0,
küçük abdestini bozarken» diye geçer. İbn-i Maceh de hadisi bu bab'a almakla
aynı yoruma işaret etmiş sayılır. Bu bab'ta geçen diğer hadislerde de;....... cümlesi
geçmektedir. Resul-i Ekrem s.a.v. abdestini tamamladıktan sonra selam alıyor ve
abdestsiz olduğu nedeni ile selam almadığını belirtiyor. Abdest bozmakla meşgul
iken selam almayışı tabiidir. Ancak bu meşguliyetten sonra ve henüz abdest
almadan selam alması beklenirken Nebi s.a.v. bu arada selam almayışının
nedenini bildirmekle mazeretini beyan buyurmuş oluyor ve böylece selam verenin
gönlünü de hoş etmiş olmakla güzel ahlak örneğini vermiş oluyor.
HADiSTEN
ÇIKARILAN FiKRi HÜKÜMLER
1. Abdest
bozarken selam almak veya başka türlü Allah'ı zikretmek mekruhtur.
2. Abdest
bozarken selam verilen kişi, işini bitirdikten sonra selam alabilir. En
faziletlisi abdest aldıktan sonra selam almasıdır.