باب
تعظيم حديث
رَسُول اللّه
صلى اللّه
عليه وسلم
والتغليظ على
مِن عارضه.
2. RESULULLAH S.A.V.'İN
HADİS'İNE TA'ZİM VE ONA MUARIZ OLANI TEHDİD
حَدّثَنا
أبو بَكْرِ بن
أبي شيبة،
حَدّثَنا زيد
بن الحباب،
عَنْ معاوية
بن صالح،
حَدّثَني
الحسن بن جابر،
عَنْ المقدام
بن معد يكرب
الكندي؛ أن
رَسُول اللّه
صلى اللّه
عليه وسلم
قَالَ: - ((يوشك
الرجل متكئاً
على أريكته
يحَدّثَ
بحديث مِن
حديثي
فيَقُولُ:
بيننا وبينكم
كتاب اللّه عز
وجل. فما
وجدنا فيه مِن
حلال استحللناه.
وما وجدنا فيه
مِن حرام
استحرمناه.
ألا وإن ما
حرم رَسُول
اللّه صلى
اللّه عليه
وسلم مثل ما
حرم اللّه)).
El-Mikdam b.
Ma’dikerib el-Kindiy r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah s.a.v.
buyurdular ki; “Süslü tahtına –koltuğuna- yaslanmış adam'a, benim hadislerimden
birisi okunur da o (kişi)nin, vaziyetini hiç bozmadan ''Bizlerle sizler
arasında Allah Teala’nın kitabı vardır.Ondan bulduğumuz helal şeyleri, helal
sayıyoruz, haram olarak bulduğumuz şeyleri de haram kabul ediyoruz.'' diyebilme zamanı yaklaşmıştır. Sizleri ikaz
ediyorum! (Kur’an-ı Kerim’de bulunan bütün hükümler haktır.) Ve Resulullah
s.a.v.’in haram kıldığı şeyler Allah Teala’nın haram kıldığı şeyler gibidir.
(Kitab ve Sünnet arasında bir ayırım yapılamaz.)”
(Yani bu hadis
Kur'an'da bulunan hükümlerin dışındadır. Onun için bu hadise itibar etmeyiz.)
diye bilme zamanı yaklaşmıştır. Sizleri ikaz ediyorum! (Kur'an-ı Kerim'- de
bulunan bütün hükümler haktır.) Ve Resulullah (S.A.V.) 'in haram kıldığı şeyler
Allah Taala'nın haram kıldığı şeyler gibidir. (Kitab ve Sünnet arasında bir
ayırım yapılamaz.)'
AÇIKLAMA: Hadis-i şerif'in baş kısmı hadisi dinleme adabına riayet etmeği kınıyor.
Hadis-i şerif'i dinliyenin edebli, saygılı, inançlı bir tarz da ve kendine
çekidüzen vermek süretiyle dinlemesinin lüzumuna işaret ediyor.
Hadisin son
kısmı da dini kaynak olması bakımından hadislerin ayetler hükmünde olduğunu,
mü'minlerin dikkatini çekerek bildiriyor. Çünkü gerek ayetleri ve gerekse
hadisleri tebliğ eden, Peygamber (S.A.V.) 'dir. Hepsini O'ndan alıyoruz.
Hakikatte ise Resulullah'ın tebliğ ettiği
bilümum hükümler ilahidir. Şar-i Hakiki Allah Taala'dır.
HADİSTEN
ÇIKARILAN HÜKÜM: Hadis-i
şeriflerle amel etmek ve onlara tabi olmak mecburiyeti vardır. H a t t a b i
diyor ki : Kur'an-ı Kerim'de bulunmayan mes'elelerde sünnet-i seniyyye'ye
muhalefet etmenin tehlikesi bu hadis'te belirtiliyor, gerekli ikaz yapılıyorç H
a r i c i l e r ve R a f ı z i l e r, Kur'an'ın zahirini tutup O'nun beyanı
mahiyetindeki sünneti terkettiler Bu yüzden şaşırıp dalalete düştüler. H a t t
a b i, sözlerine devamla diyor ki : Bir sahih hadise rastlandığı zaman,
Kur'an'da bulunmayan bir hüküm ifade eder gerekçesiyle red edilemiyecektir.
Çünkü sabit olan hadis'in kendi başına hüccet olduğu bu hadis-i şeriften
anlaşılıyor.