DEVAM: 3. RESULULLAH
S.A.V.'DEN HADİS RİVAYETİNDE TEVAKKİ (SAKINMA, ÇEKİNME VE İHTİYAT)
حَدّثَنا
مًحَمَّد بن
عَبْدُ اللّه
بن نمير،
حَدّثَنا أبو
النضر، عَنْ
شُعْبَةَ،
عَنْ عَبْدُ
اللّه بن أبي
السفر؛ قَالَ:
سمعت
الشَّعْبِيَّ
يَقُولُ:
-
جالستُ ابْن
عمر سنة فما
سمعته يحَدّثَ
عَنْ رَسُول
اللّه صلى
اللّه عليه
وسلم شيئاً.
Şa'bi
(Rahimetullah)’den rivayet edildiğine göre kendisi demiştir ki; “Ben İbn-i Ömer
r.a. ile bir yıl beraber oturdum. Resulullah s.a.v.’den hiçbir hadis
naklettiğini işitmedim.”
AÇIKLAMA: Ashab'ı kiram, hadis-i şeriflere büyük önem verirlerdi. Hele '' Hazır bulunanlar, benim dediklerimi
burada bulunmayanlara tebliğ etsinler''
hadis'i, onların iştiyakını kat kat artırmıştı. Fakat hadisin sıhhatının tesbiti için de
büyük titizlik gösterirlerdi. Bir hadisin sıhhat derecesinin anlaşılması için
gerektiğinde aylarca araştırma ve yolculuk ederlerdi. Bu neden le Ashab-ı
kiram'ın çoğu İklal'ı yani az hadis rivayet etmeyi tercih ederlerdi. Çok hadis
rivayet eden sahabiler azdır. Hadis
dilinde onlara MÜKSİRİN (= çok hadis rivayet edenler) denir.1000'den fazla
hadis rivayet eden MÜKSİRİN 7 zat olup 5374 hadis rivayet etmekle Ebu Hüreyre
(R.A) birin ve İbn-i Ömer (R.A) 2630 hadis rivayet etmekle ikinci olur.
Bunlardan Enes b. Malik 2286, Aişe r.anha 2210, İbn-i Abbas 1660 Cabir b.
Abdullah el-Ensari 1540 ve Ebu
Said-i Hudri 1170 hadis rivayet etmişlerdir. (R.A)
Görüldüğü
gibi İbn-i Ömer (r.a.) Müksirin'in
2'ncisi olmakla beraber, gerekmedikçe hadis rivayet etmediği Ş a'b i (R.A)
nin yukarda dediği gibi bir yıl beraber oturdukları halde onun hadis
rivayet etmesini müşahede etmemiştir.
İbn-i Ömer
(R.A) bir gün Ka'be'yi tavaf ederken Ebu Şa'sa Cabir b. Zeyd'e rastlayıp Ona
: '' Sen Basra'nın
fıkıhçılarındansın. Tabii halk senden
fetva sorar. Fetvada dayanağın Kur'an'ın apaçık ayetleri veya sıhhatı
kesinlikle sabit sünnet olmadıkça sakın fetva vermiyesin. Eğer başka türlü hareket edersen hem sen
helak olursun, hem başkalarını helaka götürürsün'' dediğini
Hafız Zehebi Tezkiretü'l- Huffaz'da naklediyor.