DEVAM: 9. İMAN
حَدّثَنا
علي بن
مًحَمَّد،
حَدّثَنا
مًحَمَّد بن
فضيل،
حَدّثَنا علي
بن نزار، عَنْ
أبيه، عَنْ
عكرمة عَنْ
ابْن عباس
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللّه صلى
اللّه عليه وسلم:
((صنفان مِن
هذه الأمة ليس
لهما في
الإسلام نصيب:
المرجئة
والقدرية)).
هذا الحديث
أخرجه
الترمذي،
وقَالَ حسن
غريب.
(Abdullah) İbni
Abbas r.a.’dan rivayet edildiğine göre şöyle demiştir; Resulullah s.a.v.
buyurdular ki; ‘’Bu ümmetten iki sınıf vardır ki Müslümanlıkta onlar için nasip
yoktur. Bu zümreler Mürciye ve Kaderiye (mezheplerine mensup) olanlardır.’’
AÇIKLAMA: Müreiye, kafir adam'ın işlediği ibadetin bir faydası bulunmadığı gibi
mu'min kimsenin yaptığı günah'ın da zararı olmadığını itikad eden bir fırkadır.
Müreiye kelimesi lügatta geciktirici manasına gelir. Bu fırka masiyetler
dolayısı ile ilahi azab'ın geciktirileceği ve uzaklaştırılacağını itikad
ettikleri için onlara bu isim verilmiştir. Kul'un elinde hiç bir irade'nin
bulunmadığına inanan Cebriye fırkasına Müreiye denildiğini söyleyenler de
vardır.
Kaderiye veya
Kadriye fırkası ise kaderi inkar eder ve kul'un tam iradeye sahip olduğuna
inanırlar. Bunlar kaderin olmadığı konusu ile fazla meşgul oldukları için
onlara bu isim verilmiştir. Halbuki kaderin varlığına inanan ve. kul'un cüz'i
iradesini inkar eden zümreye bu ismin verilmesi daha uygun gibi gelir. Fakat
bunlar diğerleri gibi konuyu fazla dillerine dolamadıkları için bu isim
diğerlerine verilmiştir.
Tirmizi bu
hadisi burdaki senedIe ve başka bir senedIe rivayet ettikten sonra bunun «Hasen
Garib» olduğunu söylemiştir. ibn-i Maceh de 73 numarada aynı hadisi başka bir
yolla rivayet etmiştir. Hafız Siraceddin, Hadisin «Mevzu» oldugunu söylemiştir.
Fakat Hafız Selahaddin ve Hafız İbn-i Hacer, hadisin «Hasen»'e yakın olduğunu,
çünkü mütaaddit senedlerle rivayet edildiğini söylemişlerdir.