DEVAM: 60- ABDEST'TEN
SONRA SÖYLENEN DUA
حَدَّثنَا
علقمة بْن
عمرو الدارمي.
حَدَّثنَا
أَبُو بكر بْن
عياش، عَنْ
أَبِي إسحاق،
عَنْ عَبْد
اللَّه بْن
عطاء البجلي،
عَنْ عقبة بْن
عامر الجهني،
عَنْ عمر بْن
الخطاب، قَالَ: -
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ: ((مَا
مِنْ مسلَمْ
يتوضأ فيحسن
الوضوء. ثُمَّ
يَقُولُ: أشهد
أَن لاَ إله
إِلاَّ
اللَّه،
وأشهد أَن
مُحَمَّدا
عبده ورسوله،
إى فتحت لَهُ
ثمأَنية
أبواب الجنة،
يدخل مِنْ
أيها شاء)).
Ömer bin
El-Hattab (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre kendisi Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Seİlem) şöyle buyurdu, demiştir:
«Her
hangi bir müslüman abdestini güzelce alır sonra
«Allah'tan başka
ilah olmadığına ve Muhammed'in O'nun kulu ve Resulü olduğuna şübhesiz şehadet
ederim, derse mutlaka onun için cennetin 8 kapısı açılır. Bunlardan
dilediğinden (cennet'e) girer.»
AÇIKLAMA :
Hadiste geçen
"Güzelce abdest'' tabirinden maksad isbağdır. Yani rükünleri ile beraber
abdestin sünnet ve adabına riayet etmek ve suda israf etmemektir. Sindi
Güzelliği böyle açıkladıktan sonra der ki: «Tirmizi'nin rivayetinde duanın
sonunda şu parça da vardır.
= «Allah'ım!
Beni çok tevbe edenlerden kıl ve beni çok temizlenenlerden eyle.,.
Nevevi demiştir
ki, Nesai'nin Amelu'l-Yevm Ve'l-Leyle kitabında merfu' olarak rivayet etmiş
olduğu şu duayı da eklemek müstahabtır.
«Allah'ım,
senin her türlü noksanlıktan pak ve nezih olduğuna inanırım. Senin hamdinle
şahadet ederim ki senden başka ilah yoktur. Sen tek'sin hiç bir ortağın yoktur.
Senden mağfiret dilerim ve sana tevbe ederim.»
Hadisin
«Cennet'in 8 kapısı açılır.» parçasına gelince bir kapı kişinin Cennet'e
girmesi için kafi olduğu halde, mezkur amelin üstün değerini belirtmek ve
yüceltmek için sekiz kapının açılacağı haber veriliyor.»
Ebu Davud,
Sünen'inde, benzer başlık altında açtığı babta, Ukbe bin Amir'den rivayet
edilen uzun metinli hadisin sonunda Hz. Ömer'den rivayet edilen metin Müslim'de
de bulunur.
EI-Menhel
yazarı hadisi açıklarken özetle şöyle der:
'Cennet'in
sekiz kapısının adları şöyledir: İman kapısı, Namaz kapısı, Oruç kapısı, Sadaka
kapısı, Öfkesini yenenler kapısı, Razılar kapısı, Cihad kapısı ve Tevbe kapısı.
Bir hadise göre
Cennetin Reyyan kapısından yalnız oruçlular girer. Başkası bu kapıdan giremez.
Yukardaki hadise göre abdest alıp dua okuyan kimse için (bu kapı dahil)
Cennet'in sekiz kapısının açılması durumu bir çelişki arzetmez. Çünkü eğer
abdest ve duayı gerçekleştiren kimse oruçluluk vasfını da taşıyorsa dileğine
binaen Reyyan kapısından veya başka kapıdan girer. Şayet oruçluluk vasfını
taşımıyorsa Reyyan kapısından girmek arzusunu duymaz. Veya buna muvaffak
kılınmaz. Bu takdirde hadisteki muhayyerlik hikmeti ve faydası o şahsın ihraz
edeceği şeref ve azameti belirtmektir. Nasıl ki Allah Teala, bütün
peygamberlere Hz. Muhammed (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in zamanına ulaşmaları
halinde O'na iman etmelerini emretmiştir. Halbuki Hz. Muhammed'in diğer
peygamberlerin zamanında zuhur etmiyeceği ve hepsinden sonra gönderileceği
malum idi. Bu emir sırf peygamberimizin şerefinin açıklanması ve ilanı içindir.
Abdest
tamamlandıktan sonra okunması emrolunan yukardaki duaların hepsinin
peygamberimizden rivayet edilmesi sabittir. Fakat abdest alındığında her uzuv
yıkanırken okunması itiyad haline getirilen dualar sabit görülmemiştir.
Müslim, Nesai,
Tirmizi ve Ebu Davud abdest sonunda şahadet kelimesinin okunmasına dair hadisi
uzun ve kısa metinler halinde rivayet etmişlerdir. Müslim ve Nesai'nin
rivayetlerinde abdestten sonra iki rek'at namaz kılan ve huşu' içinde namazını
tamamlayanlar için benzer mükafat vaad edilmiştir. Bu sebeble Hanefi, Şafii,
Maliki ve Hanbeli mezhebIerine göre abdestten sonra iki rek'at namaz kılmak
sünnettir.'