81- ELBİSEYE DOKUNAN
MENİ
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
حَدَّثنَا
عبدة بْن
سليمان، عَنْ
عمرو بْن ميمون؛
قَالَ: - سألت
سليمان بْن
يسار عَنْ
الثوب يصيبه
المنيُّ،
أنغسله أَوْ
نغسل الثوب
كله؟ قَالَ
سليمان، قالت
عَائِشَة:
كَانَ الْنَّبِيّ
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
يصيب ثوبه،
فيغسله مِنْ
ثوبه. ثُمَّ
يخرج فِيْ
ثوبه إِلَى
الصلاة، وأنا
أرى أثر الغسل
فيه.
Amr bin Meymun
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir :
Meni'nin isabet
ettiği elbisenin hepsini mi, yoksa meninin dokunduğu yerleri mi yıkayacağımızı
Süleyman bin Yesar (r.a.)'e sordum. Süleyman (r.a.) şöyle cevap verdi: Aişe
(r.a.a) şöyle söyledi:
«Nebi (Sallallahu
aleyhi ve sellem)'in elbisesine meni isabet ederdi. Elbisesinden meniyi
yıkardı. Sonra o elbise ile namaza çıkardı. Ben de elbisede yıkama eserini o
esnada gördüm.»
AÇIKLAMA :
Kütüb-i Sitte
sahiplerinin hepsi bu hadisi rivayet etmişlerdir.
Buhari'nin bir
rivayetinde ve Müslim'de Süleyman bin Yesar: ''Ben Aişe'ye sordum'' tabiri
bulunur. Ebu Davud'un rivayetinde ise Süleyman bin Yesar diyor ki: 'Ben,
Aişe'den işittiğini ispatlar ve Bezzar ile Ahmed'i : 'Süleyman bin Yesar;
Aişe'den işitmedi, sözünü reddeder. Şafii de EI-Ümm'de başkasından Bezzar ve
Ahmed'in sözüne benzer bir şey rivayet etmiştir.'
Hadiisn
manasına gelince: Buradaki rivayetin zahirine göre Aişe (r.anha) Resul-i Ekrem
s.a.v.'in meniyi yıkadığını söylemiştir. Müslim'deki ifade de böyledir, Fakat
Buhari ve Ebu Davud'un rivayetinde Hz, Aişe'nin, Peygamber s.a.v.'in elbisedeki
meniyi yıkadıgı tashih edilmiştir.
Sindi diyor ki
: 'Peygamber s.a.v.'in meniyi yıkadıgına dair ifadeden murad, yıkanmasını
emretmesi olabilir.'
Meninin
necasetine hükmeden alimler, bu hadisi delil göstermişlerdir, Çünkü burada
''Meniyi yıkardı.'' tabiri bu işin bir defa degil devamlı sürette yapıldığını
gösterir,
El-Menhel
yazarı bu malumatı verir: ''Ebu Davud'un şerhinde Hattabi'nin şöyle dediği
anlatılır: 'Meninin yıkanmasına dair bu hadis elbisedeki meninin ovalanmasıyla
yetinildigine dair hadis'e muhalif değildir. Çünkü meniyi yıkamak, temizlik
bakımından müstahabtır. Nasıl ki; Balğam ve sümkürüğün dokunduğu elbise de
yıkanır. İki hadisin kullanılması mümkün olduğu zaman çelişki arzedecek şekilde
yorumlanması caiz değildir,'' Şarih bu naklinden sonra şöyle der: 'Ben derim
ki; yıkama ve ovalamaya ait iki hadis arasında bir muhalefet veya çelişkinin
bulunduğunu hiç kimse iddia etmemiştir. Bu hadis, meninin necis olduğuna
delalet eder. Çünkü yıkanmıştır. Kurumuş meninin de ıslak meniye kıyaslanması
gerekirdi. fakat ovalama hadisi ile kuru meni ayrı hüküm almış olur. Biz meniyi
yıkamayı sümkürük ve balğamı yıkamaya benzetemeyiz. Çünkü Darekutni, Sünen'inde
şöyle bir hadis rivayet etmiştir:
"Ya Ammar!
Senin balğamın ve göz yaşların ancak senin kovandaki su durumundadır. Elbise,
ancak beş şeyden yıkanır: Bevl. gaita (büyük idrar), meni, kan ve kusmuktur.''
Görüldüğü gibi hadiste meni, gaita ve dem (kan) arasında zikredilir. Eger dense
ki: Darekutni: 'Bu hadisi Sabit bin Hammad'dan başkası rivayet etmemiş o da
cidden zayıftır' demiştir. Ben derim ki Bezzar, Sabit bin Hammad'ın sika
oldugunu söylemiştir. Eğer dense ki; Beyhaki: Ammar'ın hadisi bitıldır. Aslı
yoktur. Çünkü onu Sabit bin Hammad, Ali bin Zeyd'den. o da İbn-i Müseyyeb'den o
da Ammar'dan rivayet etmiştir. Ali bin Zeyd ile ihticac edilemez, demiştir. Ben
derim ki: Ebu Davud, Tirmizi ve Nesai, Ali bin Zeyd'in hadisini rivayet
etmişlerdir. İbn-i Main de Ali bin Zeyd'i savunmuştur. El-İcli de: 'Onun
rivayetlerinde beis yoktur' demiştir. Hakim eI-Müstedrek'inde O'nun rivayetini
almıştır. Tirmizi de: Ali bin Zeyd sadıktır' demiştir.''
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ :
1. Hadis,
meninin necis olduğuna delalet eder. Bu konuda alimler arasındaki ihtilafı,
bundan sonraki babta inşaaIlah anlatacağım.
2. Kadının,
kocasının elbisesini yıkamak gibi hizmetler yapması caizdir.