DEVAM: 86- MUKİM VE
MİSAFİR İÇİN MESHEDENİLME SÜRESİ HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثنَا
عَلِيّ بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثنَا وَكِيْع.
حَدَّثنَا
سُفْيَان،
عَنْ أَبِيْهِ،
عَنْ إبراهيم
التيمي، عَنْ
عمرو بْن ميمون،
عَنْ خزيمة
بْن ثابت.
قَالَ:
-
جعل رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
للمسافر
ثلاثا. ولو
مضى السائل
عَلَى مسألته
لجعلها خمسا.
Huzeyme bin Sabit
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir :
«Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve sellem), mestler üzerine meshetmek (hususunda) misafir
için üç gündük bir süre) tayin etti. Eğer soru sahibi sorusuna devam etseydi
(sürenin arttırılmasını isteseydi) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem),
süreyi beş kılacaktı.»
Tahric: Tirmizi
ve Ebu Davud'un da rivayet ettikleri Huzeyme'nin bu hadisi için müteaddid
senedler zikretmişlerdir.
AÇIKLAMA :
"MestIer
üzerine mesh etmek süresi misafir için üç gün, mukim için de bir gün bir
gecedir.'' mealindeki metnin hasen-sahih olduğu Tirmizi'de belirtilmiştir. Ebu
Davud'un diğer bir senedinde ravi şöyle der: 'Eğer biz, misafir için meshetme
süresinin uzatılmasını isteseydik, Resul-i Ekrem (s.a.v.), süreyi uzatacaktı.'
El Menhel yazarı: Bu parça ile ilgili olarak, ravinin bu sözünden şu netice
çıkar, demiştir: 'Lakin biz sürenin fazlalaştırılmasını istemedik, Resul-i
Ekrem (s.a.v.) de süreyi üç günden fazlalaştırmadı. Bu durumda, bu rivayet ile
bundan önceki rivayet arasında ihtilaf yoktur. Bilindiği gibi kitabımızdaki
rivayette mukim için mesih süresinden bahsedilmemiştir. Ebu Davud ve Tirmizi'de
görüldüğü gibi onun süresi de tahsis edilmiştir .