96- ĞUSÜL'DEN SONRA
ABDEST ALMAK BABI
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ،
وَعَبْد
اللَّه بْن
عامر بْن
زرارة، وإسماعيل
بْن موسى
السدي.
قَالُوا:
حَدَّثنَا
شريك، عَنْ
أَبِي إسحاق،
عَنْ الأسود،
عَنْ
عَائِشَة؛
قالت:
-
كَانَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
لاَ يتوضأ
بَعْد الغسل
مِنْ الجنابة.
Aişe (r.a.a)'dan
rivayet edildiğine göre:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), cünüplükten (dolayı) guslettikten sonra abdest
almazdı.
Tahric:
Beyhaki, Nesai, Ebu Davud, Tirmizi ve Hakim de bu hadisi az lafız farkıyla
rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA :
Tirmizi ve
Hakim, sahih olduğunu da belirtmişlerdir. Ebu Davud'un rivayetinde Aişe
(r.anha) şöyle, der: "Resulullah (s.a.v.), ğusledcrdi. Ve iki rek'at
(sabah farzından önceki sünnet) namaz ile sabah farzını kılardı. ğusülden sonra
abdest aldığını bilmem, (veya) sanmam.''
EI-Menhel
yazarı şöyle der: ''Cünüplük ğuslünden sonra abdestin meşru olmadığı bu
hadisten anlaşılıyor. Tirmizi: Sahabi ve tabiilerden bir kısmının kavli budur,
demiştir. İbn-i Ömer r.a.'den rivayet edildiğine göre ResuluHah (s.a.v.)'e;
ğusülden sonra abdest alınıp alınmıyacağı sorulduğu zaman O: ''Hangi abdest
ğusüldcn daha efdaldır.'' diye cevap vermiştir. El-Hakim bunu rivayet etmiştir.
İbn-i Ebi Şeybe'nin İbn-i Ömer r.a.'den rivayet ettiğine göre ğusülden sonra
abdest aldığını söyleyen bir adama ibn-i Ömer (r.a.): Hakikatan sen işi
derinleştirmişsin, demiştir. Tirmizi'nin Aişe r.anha'dan rivayet ettiğine göre
Resulullah (s.a.v.), ğusülden sonra abdest almazdı. Huzeyfe (r.a.)'den rivayet
edildiğine göre: Tepesinden ayağına kadar yıkanmak birinize yetmiyor mu ki,
abdest alsın? demiştir. Sahabilerden bir cemaat ve onlardan sonra bir çok alim,
aynı şeyi söylemişlerdir. Hatta Ebu Bekir bin El-Arabi: Abdestin, ğuslün altına
girdiği hususunda alimler arasında ihtilaf yoktur, demiştir.
Hadis, sabah
farzından önce iki rek'at fecir sünnetinin kılmmasının meşruluğuna ve ğusülden
sonra abdest almanın meşru olmadığına delalet eder.