98- CÜNÜB'ÜN SU'YA
DOKUNMADAN CÜNÜP OLARAK UYUMASI BABI
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
الصباح.
حَدَّثنَا أَبُو
بكر بْن عياش،
عَنْ
الأَعْمَش،
عَنْ أَبِي
إسحاق، عَنْ
الأسود، عَنْ
عَائِشَة؛ قالت:
-
كَانَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
يجنب ثُمَّ
ينام ولا يمس
ماء. حَتَّى
يقوم بَعْد
ذلك فيغتسل.
Aişe (r.anha)'dan
şöyle söylemiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cünüp olurdu. Sonra suya dokunmadan uyurdu. Bilahare
uyandığı zaman guslederdi.
Diğer Tahric:
Tirınizi, Nesai. Ebu Davud, Tahavi ve Beyhaki
AÇIKLAMA:
Hadiste geçen
''suya dokunmadan ... '' kaydını açıklayan EI-Menhel yazarı şöyle der:
"Yani Resul-i Ekrem (s.a.v.) cünüp olduktan sonra ğusül etmeden ve abdest
almadan uyurdu. Bu hadis, cünübün uyumadan önce abdest almasının müstehab
olduğuna dair rivayet olunan hadislere muhalif değildir. Çünkü abdest almadan
cünübün uyumasının caizliğini beyan etmek için Resul-i Ekrem (s.a.v.), bazen
abdest almazdı.
Nevevi,
Müslim'in şerhinde: 'Eğer bu hadis sahih ise Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in:
"Cünüp olduğu zaman abdest alır da öyle uyurdu.'' mealindeki hadislere
muhalif olmaz. Görülen zahiri muhalefet için iki cevap vardır: Birisi,
Ebu'l-Abbas bin Şüreyh ve Ebu Bekir El-Beyhaki'nin cevabıdır. Bu yüce iki imam
derler ki: 'Suya, ğusletmek için dokunmadığı kasdedilmiştir.' Bu cevaba göre
Resul-i Ekrem s.a.v.'in abdest almadığı manası çıkmaz. İkinci cevab şudur:
Abdest almadan
cünübün uyumasının caizliğini beyan etmek için Resul-i Ekrem s.a.v., bazen hiç
suya dokunmadan uyurdu. Çünkü eğer daima abdest alarak uyumuş olsaydı, bunun
vacib olduğu zannedilirdi. Bu cevab bence güzeldir.'