DEVAM: 98- CÜNÜB'ÜN
SU'YA DOKUNMADAN CÜNÜP OLARAK UYUMASI BABI
حَدَّثنَا
عَلِيّ بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثنَا وَكِيْع.
حَدَّثنَا
سُفْيَان،
عَنْ أَبِي إسحاق،
عَنْ الأسود،
عَنْ
عَائِشَة؛
-
أَن رَسُول اللَّه
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كَانَ يجنب
ثُمَّ ينام
كهيئته لاَ
يمس ماء.
قَالَ
سُفْيَان:
فذكرت الحديث
يوما، فَقَالَ
لي لإسماعيل:
يا فتى! يشد
هَذَا الحديث
بشيء.
Aişe (r.anha)'dan
şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cünüp olurdu. Sonra
suya dokunmadan o vaziyette uyurdu.
Sufyan demiş ki:
Ben bir gün bu hadisi anlattım, ismail bana: Ey genç! Bu hadis bir şeyle
bağlanır, dedi."
AÇIKLAMA :
Merhum
müellifimiz bu babta Aişe (r.anha)'nın hadisini üç sened ile rivayet etmiştir.
Tirmizi de iki senedIe zikretmiş ve: 'Said bin El-Müseyyeb ile başkası böyle
demişlerdir. Halbuki; Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in uyumadan önce abdest aldığına
dair El-Esved'in Aişe (r.anhal 'den rivayet ettiği hadisi bir kaç kişi
El-Esved'den nakletmiştir. O hadis Ebu İshak'ın El-Esved'den rivayet ettiği bu
hadisten daha sıhhatlidir. Hatta Şu'be, Sevri ve başkaları bu hadisi Ebu
İshak'tan rivayet ederken hadisteki " ... suya dokunmadan ... "
kaydını Ebu İshak'ın ğalatı olarak göstermişlerdir, demiştir. Tuhfetü'l-Ahfezi
yazarı bu hadisin açıklaması bahsinde İbn-i Arabi'nin El~Arıza adlı eserinde:
Ebu İshak'ın uzun bir hadisi kısaltarak rivayet ederken bu ğalatı yaptığını
söylemiştir, der. Bu nedenle bu hadisi rivayet etmenin caiz olmadığının Ahmed
bin Salih tarafından söylendiği nakledilmiştir.
583 nolu
hadisin sonunda İsmaiI, Süfyan'a söylediği söz ile aynı şeyi kasdetmiş
olabilir. Hadisin sıhhatına itiraz olmuş ve sahih olduğu kabul edildiği
takdirde yoruma muhtaç ölduğu göz önünde bulundurulursa, yanlış anlamlara yer
vermemek için rivayet edilmemesi uygun görülmüş olabilir. Fakat 581 nolu
haçlisin açıklamasında Nevevi'den naklettiğimiz gibi abdest almanın vacib
olmadığını beyan etmek üzere Nebi s.a.v.'in bazen abdest almayı terkettiği
muhtemeldir.