DEVAM: 101- EŞLERİNİN
HEPSİNE YAKLAŞMAKTAN DOLAYI BİR ĞUSÜL EDEN HAKKINDi\: GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثنَا
عَلِيّ بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثنَا وَكِيْع،
عَنْ صالح بْن
أَبِي
الأخضر، عَنْ الزهري،
عَنْ أَنَس؛
قَالَ:
-
وضعت لرَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
غسلا، فاغتسل
مِنْ جميع نسائه
فِيْ ليلة.
Enes (bin
Malik) (r.a.)'dtn şöyle söylemiştir:
«Ben, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) için gusül suyunu koydum. Bir gecede bütün
hanımlarına yaklaşmaktan ötürü bir gusül yaptı.»
AÇIKLAMA :
Buhari, Müslim,
. Beyhaki, Nesai ve Ebu Davud, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in bu uygulamasına ait
Enes (r.anh)'in hadisini değişik lafızia da rivayet etmişlerdir. Bütün
rivayetlere göre birden fazla cinsi münasebet için bir ğusül kafidir. ilk
hadisteki "dolaşmak'' kelimesiyle cinsi münasebet kasdedilmiştir.
Buhari'nin bir
rivayetinde o gün için Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in dokuz eşi, diğer rivayetinde
onbir zevcesi bulunduğu belirtiliyor. Bu husus alimler arasında ihtilaflıdır.
Buhari'nin
rivayetine göre, Katade, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in buna nasıl dayandığını
Enes'e sormuş. Enes de: Ona otuz erkek kuvveti verildiğini aramızda
konuşuyorduk, diye cevap vermiştir.
Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in hanımlarına bir ğusül ile yaklaştığında iki yaklaşım arasında
abdest almış olması kuvvetle muhtemeldir. Ebu Davud'un rivayetini açıklayan
Menhel yazarı, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in hanımları ismen şöyle sıralamaktadır:
Huveylid kızı
Hadice, Zam'a kızı Sevde, Ebu Bekir kızı Aişe, Ömer bin El-Hattabın kızı Hafsa.
Ebu Ümeyye El-Muğıre'nin kızı Ümmü Seleme (= Hind) El-Haris kızı Cüveyriye,
Cahş kızı Zeyneb, Huzeyme kızı Zeyneb, Beni Kureyza kabilesinden, bir rivayete
göre Beni Nadir kabilesinden Zeyd kızı Reyhane, Ebu Süfyan kızı Ümmü Habibe (=
Ramle), Huyey bin Ahtab kızı Safiye ve El-Haris kızı Meymune. Bunlardan başka
Dahhak kızı Fatima ve Nu'man kızı Esma radiyallahu anhuma
PEYGAMBER'İN
ÇOK KADINLA EVLENMESİNİN HİKMETİ
EI-Menhel
yazarı bu hususta şunları söyler: ''Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
çok kadınla evlenmesinin hikmeti, onların şer-i şerif'e ait ailevi ve dahili
hükümleri hıfzetmeleri ve; bu hükümleri faydalanmak isteyenlere
nakletmeleridir. Zevcelerinin çokluğu, dünyalık için, yahut nefsi arzuları
tatmin için değildir ... ''
Bilindiği gibi
Resul-i Ekrem (s.a.v.) Efendimiz 25 yaşına kadar hiç evlenmemiş ve 25 yaşında
iken 40 yaşında bir dul kadınla evlenmeye razı olmuş ve 50 küsür yaşına kadar
onunla yaşamıştır. Birden fazla kadınla evlenmesi, O'nun, ömrünün son
senelerine rastlar. Ömrünün bu bölümünde gıda alması bakımından da çok sade bir
hayat sürdürdüğü, bazen' haftada iki gün oruç tuttuğu, bazen de aralıksız
olarak bir aydan fazla oruç tuttuğu sabittir. Yukarıda isimleri anılan muhterem
zevcelerin her birisi ile evlenmesinin nedenleri tetkik edildiği zaman, İslam
dininin yayılması, yanlış fikir ve inanışların ezilmesi ve güzel ahlak
düstürunun yerleştirilmesi gibi çok ulvi ve pek önemli amaçların güdüldüğü
anlaşılır.