124- HAYIZLI KADIN
NASIL ĞUSÜL EDER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة،
وعلي بن
مُحَمَّد.
قالا:
حَدَّثَنَا
وكيع، عن هشام
بن عروة، عن
أبيه، عن
عائشة؛
-
أن النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم
قَالَ لها،
وكانت حائضا
((انقضي شعرك
واغتسلي)). قَالَ علي في
حديثه ((انقضي
رأسك)).
فِي
الزَوَائِد:
هذا
إِسْنَاده
رجاله ثقات. قَالَ
السندي: قلت
ليس الحديث من
الزوائد، بل هو
في الصحيحين
وغيرهما.
Aişe (r.anha)'dan
rivayet edildiğine göre; Kendisi hayızlı iken (hac için ihrama gireceği zaman).
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Ona:
«Saçları (nın
örgüleri) ni çöz ve ğuslet » buyurdu."
Ravi Ali kendi
hadis rivayetinde dedi ki: -Başını çöz...-
Not: Bu hadisin
isnadındaki ricalin sika olduğu Zevaid'de bildirilmiştir. Sindi: Bu hadis
Zevaid kısmından değildir. Bilakis. Buhari, Müslim ve başkalarında da
mevcuttur, demiştir ... :
AÇIKLAMA :
Bu hadisi
müellifimize Ebu Bekir bin Ebi Şeybe ve Ali bin Muhammed rivayet etmişlerdir.
Ebu Bekir'in rivayetinde hadisin metni: ''Saçlarını çöz ... " diye başlar.
Ali'nin rivayetinde ise; ''başını çöz ... " diye başlar. İki rivayet
arasında mana itibariyle bir fark yoktur. Gaye, saçları tarayabilmek için
örgüleri çözmektir. Bu hadis, hayız sonunda vacib olan boy abdesti ile ilgili
değildir. Aişe (r.anha)'nın hayız hali devam ediyordu. Hac için ihrama
girecekti. Nebi (s.a.v.), hayızlı halinin ihrama girmesine engel olmadığına
işaretle temizlik için yıkanmasını ve bu cümleden olarak saçlarını
tarayabilmesi için saç örgülerini çözmesini emretmiştir. Buhari, Müslim ve
başka hadis kitapıarının ''Hac'' bahsinde bu hadis rivayet edilmiştir. Bu
nedenle hayızın sonunda yapılması gerekli ğusle ait bu babta, bu hadisin niçin
zikredildiği bilinmiyor.
Sindi: ''Bu
duruma temas ediyor, hayız'dan dolayı yapılacak ğuslün hükmü dolaylı olarak bu
hadisten anlaşıldığı için müellifimiz burada rivayet etmiş, denilebilir,'
demiştir.