DEVAM: 131- HAYIZLI
KADININ ELBİSESi İLE NAMAZ KILMAK HAKKINDAKi BAB
حدّثنا سهل
بْن أبي سهل.
حدّثنا سفيان
بْن عيينة.
حدّثنا
الشيباني،
عَنْ عَبْد
الله بْن شداد،
عَنْ ميمونة؛
-
أَن رَسُول
اللَّه صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم صلى
وعليه مرط
بعضه عليه،
وعليها بعضه.
وَهِيَ حائض.
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in (zevcesi) Meymune (r.anha)'den rivayet edildiğine göre :
Kendisi hayızda
iken Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), üzerinde bir futa olduğu halde
namaz kıldı. Futan'ın bir kısmı O'nun üzerine bir kısmı da Meymune (r.anha) nın
üzerindeydi."
Tahric: Aişe
(r.anha)'nın hadisini Müslim, Nesai ve Ebu Davud da rivayet etmişlerdir.
Meymune (r.anha)'nın hadisini ise az lafız farkıyla Buhari, Müslim ve Ebu Davud
da rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA :
Müslim'in
rivayetinde Meymune (r.anha) mealen şöyle demiştir: ''ResuluIlah (s.a.v.) namaz
kılıyordu. Ben de hayızlı olarak, O'nun hizasında bulunuyordum. Kendisi secde
ettiği zaman bazen elbisesi bana dokunuyordu.''
Hadiste geçen
''Mırt'' kelimesini ''Futa'' olarak terceme ettik.
EI-Menhel'de
rivayet edildiğine göre ''Mırt'' yün, keten ve başka şeylerden mamul elbisedir.
Yalnız yeşil renkli olan elbiseye ''Mırt'' denir, diyenler de olmuştur. Mırt,
rida ve izar olabilir. Yani vücudun üst kısmında kullanılan ceket, palto,
manto, aba gibi elbise olabildiği gibi bedenin belden aşağısını örten elbise de
olabilir. Mırt, erkek ve kadın elbisesi olabilir.
Aişe
(r.anha)'nın hadisinden anlaşıldığına göre Futa Aişe (r.anha)'ya aitti ve
üzerindeydi. Onun bir kısmı namaza duran Nebi (s.a.v.)'in üzerindeydi. Meymune
(r.anha)'nın hadisinde ise futa'nın Nebi (s.a.v.)'in üzerinde oldugu ve bir
kısmının Meymune (r.anha)'nın üzerine bulunduğu belirtiliyor.
HADİSLERİN
FIKIH YÖNÜ :
1- Üzerinde kan
veya başka necaset görülmedikçe hayızlı kadının elbisesi temizdir.
2- Kişinin,
hayızlı hanımının bitişiğinde namaza durması caizdir.
3- Kişinin, bir
tarafı hayızlı ailesinin üzerinde bulunan bir elbiseyle namaza durması caizdir.